Kaspersky Lab

Spam imiterar meddelanden från mobilappar

Pressmeddelande   •   Maj 06, 2014 08:10 CEST

Under årets första kvartal skickades allt fler spam som efterliknar meddelanden från mobilappar. Det visar Kaspersky Labs rapport över skräppost i januari-mars. Särskilt utsatta är populära tjänster som WhatsApp, Viber och Google Hangout. Mejl som uppgavs komma från dessa appar användes för att sprida både skadliga program och ofarliga annonser. Den ökade användningen av mobila enheter innebär att nätfiskeattacker riktade mot Apple ID-användare blir allt vanligare.

– För att skydda sig bör du komma ihåg att inte öppna email från okända avsändare och särskilt inte klicka på några länkar i dessa vilket kan innebära en stor risk för användarsäkerheten, säger Darya Gudkova, chef för innehållsanalys på Kaspersky Lab.

Hela rapporten går att läsa här.

Mediekontakt: Bite, 08-402 01 00, kaspersky@biteglobal.com

Om Kaspersky Lab
Kaspersky Lab är världens största privatägda leverantör av klientsäkerhetslösningar. Företaget rankas bland världens fyra främsta leverantörer av säkerhetslösningar för klientanvändare*. Kaspersky Lab har under 16 år varit en innovatör inom IT-säkerhet och förser konsumenter, samt små och stora företag, med effektiva digitala säkerhetslösningar. Företaget, med sitt holdingbolag registrerat i Storbritannien, är för nuvarande verksamt i nästan 200 länder och ger skydd åt över 300 miljoner användare över hela världen. Läs mer på www.kaspersky.se.

* Företaget rankades på fjärde plats i IDC:s Worldwide Endpoint Security Revenue by Vendor, 2012. Rankingen publicerades i IDC:s rapport Worldwide IT Security Products 2013-2017 Forecast and 2012 Vendor Shares (IDC #242618, August 2013). Rapporten rangordnar programleverantörer efter försäljningsintäkter från klientsäkerhetslösningar under 2012.