Spanska Akademin FF

Spanska Akademins juniorspelare Alexander Peng Petrova får drömchans i spanskt fotbollslag

Pressmeddelande   •   Apr 16, 2018 22:26 CEST

Spanska Akademin FF är en semi-professionell fotbollsförening med tränare som arbetat i FC Barcelonas akademi. För dryga månaden sedan åkte akademins juniorspelare Alexander Peng Petrova till Barcelona för att provspela med FC Girona med målet att skriva kontrakt med deras juniorlag. Nu har beslut tagit och i juli flyttar Alexander till Spanien för att satsa på en karriär som fotbollsspelare.

Syftet med Spanska Akademins verksamhet har sedan start varit att träna, utveckla och utbilda sina spelare för en professionell fotbollskarriär. Under Spanska Akademins fem aktiva år har tre spelare hittills fått möjligheten att provspela för spanska klubbar men i den hårda konkurrensen har ingen nått riktigt hela vägen, förrän nu. Provspelningen som femtonårige Alexander Peng Petrova genomförde tidigare i vår gav resultat och i juli lämnar han Spanska Akademin för att flytta till Spanien och dedicera sitt liv åt fotbollen

- Det känns jättekul och samtidigt kan jag inte riktigt förstå att det äntligen händer och jag ska flytta! Jag har många att tacka för att ha kommit hit. Alla som stått bredvid mig o hjälpt mig speciellt mina föräldrar och även SAFF och Javi som förberett mig på bästa sätt. Men speciellt nervös är jag inte. Det är detta jag velat så länge jag kan minnas och jag ska försöka njuta varje sekund, säger Alexander Peng Petrova.

Alexander Peng kommer att spela ett år i FC Sabadell för att lära sig spanska och komma in i den spanska fotbollsfilosofin. Därefter förflyttas han till Girona FC:s juniorlag och kommer då endast vara ett steg från spel i La Ligaklubbens seniorlag.

- Jag tycker detta är en mycket bra lösning för Alexander som gör det möjligt för honom att landa och komma på plats i en helt ny fotbollsvärld innan det är dags att verkligen börja prestera. Det är givetvis många som drömmer om denna möjligheten men man ska också veta att det krävs så oerhört mycket av spelaren väl på plats. Jag som tränare med kunskaper om denna värld måste fundera noga på om en spelare är mentalt redo att klara av pressen innan jag ens föreslår en provspelning, säger Javier K Gomez, sportchef för Spanska Akademin FF.

Spanska Akademins samtliga medlemmar kommer med spänning följa Alexander Peng Petrovas nya liv i Spanien och säkerligen besöka honom på nästa träningsläger i Barcelona.

Bilal Javier Karroum Gomez, sportchef i Spanska Akademin Fotbollsförening,
Telefon: 070 - 540 99 53, e-post: javierkarroumgomes@spanskaakademin.se

Linn Andersson, kommunikationsansvarig Spanska Akademin Fotbollsförening,
Telefon: 073 - 97 54 956, e-post: info@spanskaakademin.se

Spanska Akademin FF vill erbjuda bästa möjliga fotbollsutbildning i Sverige. Detta gör vi genom en spansk väletablerad fotbollsfilosofi och med utbildade UEFA tränare som arbetat i FC Barcelonas akademi. Spanska Akademin är en fotbollsakademi med semi-professionell inriktning.