Zita - Folkets Bio

Spanska debutfilmer på Zita

Pressmeddelande   •   Sep 30, 2008 15:33 CEST

Operas primeras 9-12 oktober

Instituto Cervantes och Spanska Ambassaden presenterar en serie med Óperas primeras. Vi kommer att visa de första verken av regissörer som började bli kända under det omtumlande slutet av 1900-talet, då de kom fram med nya stilar, utlämnande sätt att berätta och förnya personskildringar, vilket är förklaringen till att spansk film har förbättrats under det nya seklet.

Alla filmer är engelsktextade. Från 15 år.
Biljettpris 65 kr.

Program:
Torsdag 9 oktober kl. 18.30 INVIGNING!
Agua con sal (debajo de las piedras)
av Pedro Pérez Rosado

Lördag 11 oktober kl. 18.30
Estrellas de la línea
av Chema Rodríguez

Lördag 11 oktober kl. 20.30
La Distancia
av Iñaki Dorronsoro

Söndag 12 oktober kl. 18.30
La línea recta
av José Maria Orbe

Söndag 12 oktober kl. 20.30
Los nombres de Alicia
av Pilar Ruiz Gutiérrez

Läs mer om filmerna:

Torsdag 9 oktober kl. 18.30
Agua con sal (debajo de las piedras) Invigning!
av Pedro Pérez Rosado, 2005, 94 min, från 15 år

En kvinna från Kuba, Olga, kommer till Spanien för att studera och med hoppet om att bygga upp en trygg framtid. Men hon får inte fortsatt uppehållstillstånd och blir papperslös. På en möbeltrafik där hon får svart jobb möter hon en Mari Jo, född i Spanien i en familj full av problem. Agua con sal är historien om två kvinnor i ett välfärdsamhälle där var en kämpar för ett bättre liv.

Lördag 11 oktober kl. 18.30
Estrellas de la línea
av Chema Rodríguez, 2006, 95 min, från 15 år, dokumentär

I La Línea i Guatemala bildar en grupp prostituerade kvinnor ett fotbollslag för att åskådliggöra sin social situation och anmäler sig i den lokala korpen-ligan. De vill protestera mot hur de utsätts för våld och övergrepp av både kunder, polis och myndigheter. När det uppdagas att de är sexarbetare blir de utestängda från fotbollsligan, vaknar medierna och skapar en stormande debatt.

Lördag 11 oktober kl. 20.30
La Distancia
av Iñaki Dorronsoro, 2006, 111 min, från 15 år, Thriller/Film noir

En ung boxare hamnar mitt i en härva av korruption och mord. Han för ge upp drömmen om att bli spansk mästare. Istället går han med på att utföra ett lönnmord vilket binder honom för alltid till en kriminell tillvaro. Men han kan inte acceptera detta och kämpar för att hitta en utväg.

Söndag 12 oktober kl. 18.30
La línea recta
av José Maria Orbe, 2006, 87 min, från 15 år

Noelia, snart 30 år, bor i utkanten av Barcelona. Hon lever ett anonymt i storstadsliv utan några fasta mål. På dagen delar hon ut reklam och på natten arbetar hon på en bensinmack. Utan konkreta drömmar dras hon in ett tempo som dikteras av samhället. Runt henne kretsar Rosa, Lucas, Nico och hennes chef. Var och en med sina problem för att få vardagen att gå ihop.

Söndag 12 oktober kl. 20.30
Los nombres de Alicia
av Pilar Ruiz Gutiérrez, 2004, 102 min, från 15 år, Thriller

Mina anländer till en lugn småstad där hon ska studera. Hon hamnar hos en familj där hon ger barnen privatlektioner i engelska. hela hennes uppenbarelse är fylld av mysterium och samtliga familjemedlemmar fascineras av Mina. Men vem är hon egentligen?