Ictus Musikproduktion

Spanska romanser med Annika Skoglund

Pressmeddelande   •   Jan 12, 2010 19:37 CET

Annika Skoglund är inte bara en av Sveriges främsta mezzosopraner utan också en starkt profilerad jazzsångerska med en unik bredd och ett mycket personligt tilltal. Dessa kvaliteter sammanfogas på den nya skivan "Duende - spanska romanser", den första svenska CDn med dessa verk.

Annika har ett starkt förhållande till de spanska sångerna och släktskapet mellan spansk musik och jazz.
Tillsammans med pianisten Love Derwinger framförs fyra sångcykler av några av Spaniens främsta kompositörer och samlas här under skivtiteln "Duende".

"Duende finns inte i strupen, duende stiger upp inombords, från fotsulorna. Det vill säga, det handlar inte om förmåga, utan om ett verkligt levande uttryck; av blod, av uråldrig kultur"
Ur verkkommentar av Marika Gedin

Skivans innehåll:

Xavier Montsalvatge: Cinco canciones negras
Jesus Guiridi: Seis canciones castellanas
Enrique Granados: Canciones amatorias
Manuel de Falla: Siete Canciones populares Espanolas

Skivan är inspelad av den legendariske ljudteknikern Bertil Alving och är utgiven av Ictus Musikproduktion. Distribution Naxos AB.

Kontakta oss gärna för ytterligare information!

Patrik Sandin
Ictus Musikproduktion
patrik@ictusmp.com
Tfn. 0704843578
www.ictusmp.com

_______________________________________________________________

Annika Skoglund blev tidigt intresserad av olika musikstilar och sångsätt. När hon studerade till operasångerska i Göteborg på 1980-talet sjöng hon också med jazzgruppen Opposite Corner. Därefter har hon haft ledande operaroller i t. ex. Carmen, Figaros bröllop och Madame Butterfly på scener som bl. a. Kungl. Operan i Stockholm, La Fenice i Venedig, Den Norske Opera i Oslo, GöteborgsOperan, Drottningholms Slottsteater och på Wexford Opera Festival. Hon är även en eftertraktad konsertsångerska och har framträtt med orkestrar som Kungl Filharmonikerna och Radiosymfonikerna i Stockholm, American Symphony Orchestra/de Preist, Royal Liverpool Philharmonic Orchestra/David/Pesek. Annikas styrka är rösten och förmågan att förena det skolade, kontrollerade sångsättet med den improviserade jazzens känsloregister.

Love Derwinger gjorde sin debut vid 16 års ålder med Liszts andra pianokonsert. Sedan dess har hans turneer tagit honom till Europa, USA, Canada, Japan, Mellanöstern och Sydamerika. Han har varit solist med de stora skandinaviska orkestrarna, Belgiska Radions symfoniorkester, Radio Philharmonie Hannover des NDR, The Philharmonia Orchestra m fl och har samarbetat med dirigenter som Myung-Whun Chung, Jun`ichi Hirokami, Paavo Järvi, och Leif Segerstam. Han har även deltagit i många prestigefyllda festivaler världen över.
Förutom kammarmusik och romanser står nutida musik på repertoiren bla som pianist och dirigent i ensemblen MA. Som dirigent har han även framfört Morton Feldmans opera Neither. Love medverkar på över 30 inspelningar, däribland de lovordade inspelningarna av originalversionen av Griegs pianokonsert och Max Regers pianokonsert.

Bertil Alving är en av Sveriges mest kända och välrenommerade inspelningstekniker och har gjort hundratals skivinspelningar, framför allt med kör- orgel- och kammarmusik. Många av dessa skivor har uppmärksammats runt hela världen för sin höga ljudkvalitet, "Alving-soundet" brukar kännetecknas av en kombination av tydlighet och levande akustisk karaktär.
Han har bland annat arbetat för skivbolagen Proprius, BIS, Caprice Records, Finlandia Records, Naxos, Phono Suecia och Swedish Society Discofil.
Hans inspelning av LP-skivan "Cantate Domino" med Oscars Motettkör för Proprius, gjord 1976, räknas fortfarande som en av världens bästa inspelningar av klassisk musik och används ofta som referensinspelning.

Ictus är ett svenskt cd-företag som exklusivt presenterar inspelningar gjorda av den legendariske ljudteknikern Bertil Alving.
Företaget grundades av sångaren Patrik Sandin 2006. Då presenterades den första svenska inspelningen av J. S. Bachs Inventioner och Sinfonior. Efter detta har skivutgivningen fortsatt med utgivning av musik med flera av Sveriges finaste musiker.

Ictus produktioner distribueras av Naxos AB.