Länsförsäkringar

Sparande eller boendekostnad - amorteringar delar svenskarna i två läger

Pressmeddelande   •  Jun 25, 2003 09:10 CEST

Svenskarna är delade i sin syn på amorteringar. Hälften tycker att det är en boendekostnad, den andra hälften tycker att det är ett sparande. Synen på amorteringar varierar kraftigt beroende på var i landet man bor. Det visar en undersökning som Länsförsäkringar gjort.

– Jag tycker att man bör betrakta amorteringar som ett sparande. Förmögenheten stiger med amorteringen och kan bland annat ge utrymme för nya lån på fastigheten vid större renoveringar. Det ger även en ökad trygghet om värdet på huset stagnerar eller om räntan stiger, säger Elisabeth Hedmark, Privatekonom i Länsförsäkringar.

Majoriteten av dem som har bolån i Göteborg, Stockholm och Blekinge ser amorteringar som ett sparande. I Norrbotten, Dalarna och Västernorrland är bilden den motsatta, där tycker man att det är en boendekostnad.

Av kvinnorna menar 51 procent att amorteringar är en kostnad jämfört med 42 procent av männen. Äldre ser amorteringar som ett sparande i större utsträckning är yngre och de med höga inkomster betraktar amorteringar som ett sparande i större utsträckning än de med låga inkomster.

Fyra råd från Länsförsäkringars privatekonom Elisabeth Hedmark:

Amortera i första hand topplån.
Har du låg belåning på fastigheten och små marginaler i privatekonomin kan du begära amorteringsfrihet.
Räkna alltid med amorteringarna i din boendekalkyl.
Lägg upp månadsvisa dragningar till ett speciellt konto för dina bolån.
Om undersökningen:

Frågan som ställdes var: "Ser du amorteringar på ditt/dina bolån som sparande eller boendekostnad?" Totalt har 7 800 privatpersoner i åldrarna 16-69 år telefonintervjuats med hjälp av Movement Research & Consulting AB under perioden 20 mars till den 9 april 2003.

För ytterligare information, kontakta:

Elisabeth Hedmark, Privatekonom, Länsförsäkringar 08-588 455 03
elisabeth.hedmark@bergslagen.lansforsakringar.se 073-920 01 90