Skandia

Spararna köper risk och säljer trygghet

Pressmeddelande   •   Sep 29, 2010 09:17 CEST

Under september fortsatte spararna att köpa aktiefonder med hög risk och sälja tryggare alternativ som räntefonder och hedgefonder. Det är Asienfonder, tillväxtmarknadsfonder och Sverigefonder som är mest köpta kategorier under månaden. Mest sålda kategorier är räntefonder och hedgefonder.
– Siffrorna är i stort sett oförändrade från de tidigare sommarmånaderna. För mig är det tydligt att spararna jagar momentum i marknaden. Man köper fonder som har vind i seglen och säljer de som inte ger hög avkastning. Ett tydligt exempel är den smala fonden Fidelity Thailand. Denna fond har gett högst avkastning i Skandias sortiment och är en av de mest köpta fonderna månad efter månad, säger Jim Rotsman, chef över Skandias investeringserbjudande.

De mest sålda fonderna i september är de med lägst risk - räntefonder och hedgefonder med låg risk. Men på säljsidan finns även aktiefonderna HQ Sverige och HQ Strategi.

– Trots att Sverigefonder är månadens näst mest köpta kategori återfinns HQ Sverige högt upp på listan över mest sålda fonder. Uppenbarligen har spararna dragit öronen åt sig efter turbulensen inom HQ i månadsskiftet och sålt dessa fonder. Den här statistiken visar att de sparare som är aktiva även är insatta och på hugget, fortsätter Jim Rotsman.

Fondstatistik september 2010

Mest nettoköpta fondkategorier - privata investerare
1. Aktiefonder - Asien
2. Aktiefonder - Sverige
3. Aktiefonder - Tillväxtmarknad

Mest nettosålda fondkategorier - privata investerare
1. Räntefonder
2. Hedgefonder/Alternativa investeringar
3. Aktiefonder - Bransch

Mest nettoköpta fondkategorier - professionella investerare
1. Räntefonder
2. Aktiefonder - Asien exkl Japan
3. Asien - Asien

Mest nettosålda fondkategorier - professionella investerare
1. Aktiefonder - Nordamerika
2. Aktiefonder - Sverige
3. Hedgefonder/Alternativa investeringar

Fonderna med högst avkastning i Skandiabankens soritment

Handelsbanken Svenska Småbolag
SEB Sverigefond Småbolag
SGF Enter Swedish Equity
Carlsson Sweden Microcap
Swedbank Robur Småbolag Sverige

Fonderna med lägst avkastning i Skandiabankens sortiment

Gartmore Japan
SEB Penningmarknadsfond USD
Morgan Stanley Emerging Markets Debt
Nordea Japanese Value Fund
Fidelity Emerging Markets Debt

Statistiken baseras på byten, försäljningar och köp av fonder, exklusive månadssparande, i Skandia och Skandiabanken under september.
Skandia har gett människor ekonomisk trygghet i mer än 150 år – genom krigstider och kriser, från det lokala bondesamhället in i den globala trådlösa kommunikationskulturen.
Det innebär att Skandia har en lång, stolt tradition av pionjäranda, produktutveckling och samhällsengagemang. Idag är vi en av världens ledande leverantörer av lösningar för ekonomisk trygghet och långsiktigt sparande. Vi ingår i Old Mutual-gruppen som har sitt huvudkontor i London och 54 000 medarbetare i 34 länder runt om i världen.