Naturskyddsföreningen

Sparkad GD på Skogsstyrelsen tappar tempo för naturvård

Pressmeddelande   •   Sep 04, 2008 15:04 CEST

Regeringen beslutade i dag att sparka Göran Enander som chef för Skogsstyrelsen. Naturskyddsföreningen är kritisk till den drastiska åtgärden som ska skada tempot i naturvårdsarbetet.

- Det är djupt olyckligt att regeringen ger generaldirektör Göran Enander sparken som chef på Skogsstyrelsen med så kort varsel. Enander var den förste chef på myndigheten som tog skogspolitikens mål om att jämställa miljöhänsyn med produktion på allvar. När skogsnäringen idag exploaterar skogar hårdare än någonsin, och fortlöpande kritiserar Skogsstyrelsen, slår regeringen med sitt beslut om ett avskedande ännu ett hårt slag mot naturvården i landet, säger Mikael Karlsson, ordförande i Naturskyddsföreningen.

- Att Göran Enander får avgå fem månader innan hans förordnande går ut är en politisk åtgärd som skadar naturvårdsarbetet och miljöarbetet ännu mer än om regeringen under ordnade former rekryterat en ny chef för myndigheten, säger Mikael Karlsson.

För frågor kontakta:
Mikael Karlsson, ordförande, 070-316 27 22.
mikael.karlsson@naturskyddsforeningen.se
Anders Grönvall, presschef, 070-655 46 19
anders.gronvall@naturskyddsforeningen.se

Naturskyddsföreningen är en ideell miljöorganisation med kraft att förändra. Vi sprider kunskap, kartlägger miljöhot, skapar lösningar samt påverkar politiker och myndigheter såväl nationellt som internationellt. Dessutom står vi bakom världens tuffaste miljömärkning Bra Miljöval. Klimat, hav, skog, miljögifter och jordbruk är våra viktigaste arbetsområden. Föreningen har 178 000 medlemmar och finns i lokalföreningar och länsförbund över hela landet. Välkommen att bli medlem, skänka en gåva eller bli företagssponsor. www.naturskyddsforeningen.se | Mobil hemsida (wap): mobil.naturmob.se | Pg 90 19 09-2 | 08-702 65 00