Dr. Saeid AB

Spartacus Capital investerar 10 miljoner i Taste Hero Vill erbjuda kulinariska smakupplevelser i mobila restauranger

Pressmeddelande   •   Mar 09, 2020 11:11 CET

​Serie-entreprenören Saeid Esmaeilzadeh och bröderna Andreas och Robin Rutili satsar 10 miljoner kronor i företaget Taste Hero genom sina investmentbolag Spartacus Capital respektive Vincero för att skapa mobila restaurangverksamheter. Taste Hero är en food truck-verksamhet som genom ett centralkök med kapacitet att producera tusentals måltider om dagen ska få fantastiska smakupplevelser genom mobila restauranger på bland annat geografiskt svåråtkomliga platser.

Mellan år 2020-2021 kommer Taste Hero att ha runt 20 stycken mobila restauranger i Sverige under olika varumärken och kulinariska koncept, men som alla utgår från samma centralkök. Till en början kommer Taste Hero lansera trucks under varumärkena Friends’ Table (restaurangverksamhet på Kungsholmen i Stockholm) samt Hoi Polloi, en befintlig food truck-verksamhet som 2019 vann Food Truck-SM med sitt vegetariska matkoncept.

Entreprenörerna Damon och David Pirzadeh som har ett förflutet inom retail, de grundade bland annat d.brand samt David Novin med en bakgrund inom finans ligger bakom idéen.

Damon Pirzadeh VD på Taste Hero; “Kulinariska upplevelser är ofta bundna till specifika platser eller kostar mer än vad det smakar vilket för oss är oacceptabelt. Vi vill med maten och upplevelsen kring den nå ut till bl.a. företag och hushåll utanför stadskärnan, och för att kunna säkerställa kvalitet i det hela beslutade vi oss för att verksamheten ska utgå från ett centralkök”.

Utöver Spartacus Capital har investmentbolaget Vincero, med bröderna Andreas och Robin Rutili i spetsen, valt att satsa kapital på Taste Hero. Vincero har tidigare investerat och medgrundat kända företag såsom Doktor.se och fastighetsbolaget Magnolia.

Spartacus och Vincero ser fram emot att arbeta med dessa entreprenörer som redan visat sin framgång inom matbranschen. Nu vill Spartacus och Vincero fortsätta förädla verksamheten och skala upp den på ett sätt som inte tidigare gjorts i Sverige.

Presskontakt:

Annika Ottosson

annika@spartacus.capital

+46 73 672 96 99

Saeid Esmaeilzadeh has built several companies across industries over the last fifteen years. In 2018 he launched the fund Hidden Dreams and in 2020 he founded Spartacus Capital.