Dramaten

Specialföreställning med anledning av årets Nobelpris i litteratur

Pressmeddelande   •   Okt 08, 2004 09:32 CEST

ELFRIEDE JELINEK HAR PREMIÄR PÅ FREDAG 8 OKTOBER
BLIXTPREMIÄR PÅ DRAMATENS LILLA SCEN:

Dramaten applåderar valet av årets nobelpris i litteratur och firar det med en scenisk läsning av Elfriede Jelineks Avskedet (Das Lebewohl), även kallad Haider-monologen, med premiär i morgon fredag 8 oktober klockan 19.00 på Dramatens Lilla scen.

Monologen läses av skådespelaren Magnus Ehrner och konstnärligt ansvarig är Staffan Valdemar Holm. Pjäsen är översatt av Magnus Lindman.

Dramaten har även rättigheterna till Elfriede Jelineks pjäs In den Alpen, och planerar att sätta upp pjäsen när översättningsarbetet är färdigställt.

AVSÄNDARE
Ulrika Nilsdotter Geiger

FÖR MER INFO
Ulrika Nilsdotter Geiger
Presschef/Press & Publicity
KUNGLIGA DRAMATISKA TEATERN
ulrika.nilsdotter.geiger@dramaten.se
www.dramaten.se

Dramaten är Sveriges nationalscen med ansvar att framföra såväl den klassiska dramatiken som nyskriven svensk och utländsk dramatik. 1788 grundades Dramaten av Gustav III och Dramatenhuset vid Nybroplan invigdes 1908. Varje år spelar Dramaten cirka 1000 föreställningar för drygt 300 000 personer på sju egna scener samt på turné. Staffan Valdemar Holm är VD och konstnärlig ledare sedan 2002. Teatern har omkring 350 årsanställda varav cirka 90 skådespelare. Dramaten är ett statligt aktiebolag som leds av en styrelse utsedd av regeringen.