Norstedts

Specialskrivet soundtrack lyckat samarbete mellan förlag och artist

Pressmeddelande   •   Sep 04, 2014 15:00 CEST

Inför lanseringen av Cilla och Rolf Börjlinds nya deckare Svart gryning gav Norstedts musikern Anton Axélo ett synopsis på boken och fria händer. Resultatet blev låten ”Trehundrasextiofem” som i sin tur ledde till att Axélo fick ett kontrakt med Warner music.

− Idén kändes flera steg före och jag tackade ja, säger Anton Axélo. Det här är en låt jag tror att många kommer kunna relatera till och göra till sin egen. Känslan av att sakna någon så hela kroppen skriker.

Sedan boken släpptes den 25 augusti har musikvideon visats över 23 000 gånger på Youtube. Låten, som släpptes samma dag på Spotify, har hittills laddats ner över 20 000 gånger. Det är första gången en bok och en artist lanseras samtidigt med en bred kampanj. Bakom idén ligger Norstedts och kommunikationsbyrån Valentin & Byhr, som regisserat och producerat musikvideon.

− Anton Axélos låt är väldigt suggestiv, säger Eva Ehrnström, marknadschef på Norstedts. Den skapar en stämning som ger ytterligare en dimension till läsupplevelsen. Låten kommer att finnas med som bonusmaterial till både ljudbok och e-bok. Det känns otroligt kul att vara delaktig i ett sånt här unikt samarbete.

Anton Axélo har tidigare släppt musik och 2010 kom det kritikerrosade albumet ”Lycka i lösvikt”. ”Trehundrasextiofem” är den första singeln från den kommande dubbel-EPn ”Dramaten”. En EP i två akter.

Svart Gryning är den tredje delen av Cilla och Rolf Börjlinds hyllade deckarserie, som också ska bli tv-serie.

För mer information hör av dig till Tulle Durling, Norstedts. Tel: 010 744 21 46

mail: tulle.durling@norstedts.se

Norstedts Förlagsgrupp ger ut böcker under namnen Norstedts och Rabén & Sjögren. Norstedts grundades 1823 och är Sveriges äldsta förlag. Utgivningen omfattar svensk och utländsk skönlitteratur, sakprosa och illustrerade fackböcker samt ordböcker och kartor, och kännetecknas av kvalitet och bredd.  Rabén & Sjögren är ett av Sveriges ledande barn- och ungdomsboksförlag med utgivning av de främsta svenska och utländska författare och illustratörer. Norstedts Förlagsgrupp är ett helägt dotterbolag till Kooperativa Förbundet och omsätter ca 465 mkr och har ca 135 medarbetare.