Hästnäringens Riksanläggningar Flyinge Strömsholm Wången

Speeddejting på Flyinge

Pressmeddelande   •   Apr 11, 2016 17:38 CEST

Den 28:e april bjuder Flyinge in till speeddejting för arbetsgivare och Flyinges elever och studenter.

– Ett sätt för branschen att möta våra studenter och ett viktigt tillfälle för nya kontakter, säger Becky Evensen, utbildningschef på Flyinge och Ridskolan Strömsholm.

Under dagen kommer det förutom speeddejting också att vara föreläsningar med Flyinges samarbetspartners. Dagen är öppen för alla.

– I slutet av varje termin brukar ett antal arbetsgivare höra av sig till oss och de undrar om vi har elever eller studenter som kan passa i deras verksamheter, det är ganska svårt att matcha ihop dem och vi tänker att det här kan ge flera fördelar för alla inblandade, säger Becky Evensen.

På Flyinge utbildas beridare, unghästutbildare, hippologer, hovslagare. Det finns också två gymnasieutbildningar, hippologigymnasiet med naturvetenskaplig inriktning och Sveriges Ridgymnasium med naturbruksprogrammet med utgång hästskötare.Säkerhetstänkande, affärsmässighet och struktur har eleverna med sig från sin utbildning.

Dagen kommer börja klockan 11.00 med en föreläsning med Susanne Ankarcrona som driver Equipe Saddles. Föreläsningen kommer att handla om hur Susanne fått det norditalienska sadelmärket Equipe till att bli just den sadeln som alla ryttare suktar efter. Därefter kommer Maria Sundin, LRF Häst och berättar om hobbyverksamhet vs företag. Mellan klockan 12.00 – 13.00 pågår speeddejtingen och klockan 13.00 ges en inblick i hur motorn för svensk hästsport, ATG, arbetar – berättad av Maria Guggenberger, CSR-ansvarig på ATG.

Att delta på dagen är kostnadsfritt men föranmälan krävs för arbetsgivare. Anmäl på den här länken.

Det gemensamma uppdraget för Hästnäringens Riksanläggningar är att förse hästnäringen med rätt kunskap och kompetens för att bidra med fortsatt utveckling. Det sker genom kvalitativa utbildningar inom yrkeshögskola, folkhögskola, gymnasie- och högskola samt genom forsknings- och utvecklingsverksamhet.

Flyinge AB är ett modernt internationellt hippologiskt kompetenscentrum och ett av världens äldsta stuterier med anor från 1100-talet. Flyinge AB omsätter drygt 60 miljoner kronor, har 65 anställda och 180 studerande. Verksamheten spänner över flera områden: avel & sport, utbildning & forskning samt evenemang.

Ridskolan Strömsholm AB är Svenska Ridsportförbundets utbildningsanläggning. Vi bedriver vår verksamhet i anrik kulturmiljö i Hallstahammars kommun vid Mälaren. Vi är 45 medarbetare, varav 20 lärare och utbildar ca 250 elever per år. Vi omsätter cirka 50 miljoner kronor per år. Ägare är Föreningen Ridskolan Strömsholm med medlemmarna: ATG och Svenska Ridsportförbundet samt Hästnäringens Nationella Stiftelse (HNS). Våra huvudutbildningar är; hippologprogrammet, ridsportgymnasium, yrkeshögskola, folkhögskoleutbildning och tränarutbildningar. Dessutom genomför vi ett antal tävlingar och högklassiga clinics under året, varav Nationaldagstävlingarna, med dressyr, hoppning och fälttävlan vid slottsbanan är Sveriges näst största utomhustävling.

Wången är hästnäringens Riksanläggning inom travsport och ett nationellt utbildningscentrum. Wången utbildar proffstränare inom trav samt erbjuder universitets-, folkhögskole- och gymnasieutbildningar, kvalificerad yrkesutbildning samt kurser inom bland annat travsport och islandshäst. Här bedrivs även forskning och utveckling. Wången ligger vackert beläget i Alsen mellan Östersund och Åre och har även värdshus och modern konferensanläggning. Wången har cirka 40 medarbetare och utbildar cirka 150 eftertraktade personer per år. Verksamheten bedrivs i nära samverkan med hästsportens organisationer.