Autodesk

Spektakulära visualiseringar vid Autodesk Design Visualization Award

Pressmeddelande   •   Apr 02, 2009 16:59 CEST

För fjärde året i rad delar Autodesk och Tekniska högskolan vid Linköpings universitet ut studentpriset Autodesk Design Visualization Award, där studenterna arbetar i skarpa byggprojekt tillsammans med näringslivet.

GÖTEBORG den 2 april 2009. Autodesk Design Visualization Award har blivit en institution inom byggvisualisering och alltfler stora byggherrar och projektörer lockas att samarbeta med studenterna och få sina projekt visualiserade. Priset delas i år ut för fjärde gången, till studenter vid högskolans kurs i byggvisualisering vid Campus Norrköping - en av ytterst få byggvisualiseringsutbildningar i Europa. Juryn har att belöna det projekt som skapar den största nyttan för uppdragsgivaren.

I fjol vann visualiseringen av en båtlyft över Göta Kanal utmärkelsen, ett projekt som ska lösa trafiksituationen där kanalen korsar E22. Lösningen - som kan beskrivas som en hiss för båtar - är ett mycket udda grepp i sammanhanget, som utan visualiseringar varit svårt att se för sin inre syn. Bland annat presenterades rörliga helikopterflygbilder i det vinnande bidraget.

Lätt att rekrytera samarbetspartners

I år har satsningen på visualiseringsutbildning och den uppmärksamhet den hittills fått gjort det mycket enkelt att rekrytera samarbetspartners, konstaterar Michael Pääbo, kursansvarig vid Linköpings tekniska högskola:

"Uppdragsgivare står numera i kö för att förse våra studenter med projekt, så det har verkligen funnits spännande projekt att välja mellan," konstaterar han.

"I år har vi också en ovanligt bra mix av projekt, både till karaktären och geografiskt. Bland annat har vi fått i uppdrag att visualisera några större projekt i Stockholm, det gläder oss särskilt."

Följande åtta projekt slåss om priset i år:

• Stockholms Västra City - övertäckningen av Stockholms Centralstationsområde
  • Arkösunds marina och kajutbyggnad - Arkösund, det lilla kustsamhället utanför Norrköping, har planer att utvecklas till ett maritimt centrum på ostkusten
  • Yxbacken - en inomhus slalombacke i Norrköping. Yxbacken blir Sveriges sydligaste skidbacke som är öppen året runt
  • Såpkullen - bostadshus ovanför idrottsparken i Norrköping med underbar utsikt - och insikt - på planen
  • Lindö småbåtshamn - småbåtshamnen på Lindö är en oslipad diamant, belägen strax utanför Norrköping. Den är en resurs för hela regionen och ska nu utvecklas av nya krafter
  • Strömsholmen - denna lilla ö mitt i Norrköping kommer än en gång att bli en central underhållnings- och rekreationsplats i staden
  • Stockholm Waterfront - ett superkonferenscenter och hotell mitt i Stockholm och i närheten av Centralen
  • Kvarteret Ogräset - bostadshus i centrala Linköping.

Unik länk till allmänheten

Kursen i byggvisualisering är unik i såväl Sverige som Europa och ingår som en valbar inriktning i högskoleingenjörsutbildningen inom byggteknik. Studenterna blir en länk mellan arkitekter, väg- och vatteningenjörer och allmänhet.

För Autodesk, som satsar stort på att förse studenter och lärare vid högskolor och universitet med programvaror och stöd, är Autodesk Design Visualization Award ett utmärkt tillfälle att visa fram hur bredden i företagets produktsortiment spelar en viktig roll för att effektivt kunna spegla ett projekt ur alla dimensioner.

"Genom att kombinera Autodesks produkter för film och underhållning med produktsviterna för byggande till en plattform kan man presentera hur ett projekt är tänkt att gestalta sig redan innan första spadtaget," säger Michael Pääbo.

Helikopterflygningar på låtsas

Visualiseringarna kan handla om allt från att skapa stämningsbilder för projektet, till att presentera rörliga bilder av 3D-modeller i terräng, med simulerade helikopterflygningar över området.

Under kursen har studenterna haft tillgång till följande verktyg: AutoCAD Architecture, Autodesk Revit, 3ds Max 2009, Autodesk Combustion, Autodesk DWF Viewer, boujou 3.1, videoredigering, videokamera, digitalkamera, Autodesk Cleaner för videokompression och streaming samt eventuella verktyg som används hos uppdragsgivarna.

"För oss på Autodesk känns det viktigt att stötta ett sådant här initiativ som innebär att studenter lär sig den senaste tekniken och tack vare det blir konkurrenskraftiga på arbetsmarknaden. Byggvisualisering har de senaste åren blivit allt viktigare inom branschen," konstaterar Nora Gunneng, AEC Marketing Programme Manager, Northern Europe.

För den som vill veta mer om Autodesks studentsatsningar finns Autodesk Student Community, där studenter gratis kan ladda ned programvaror och få stöd och råd från experter inom olika professioner.

Vinnaren av Autodesk Design Visualization Award utses den 22 april kl. 13:00 vid ett högtidlighållande på högskolans Campus Norrköping. Pressinbjudan följer.

Om Autodesk

Autodesk, Inc. är en världsledande tillverkare av mjukvaror för 2D och 3D-design inom branscher som mekanik, bygg och anläggning, samt film- och spelproduktion. Sedan AutoCAD introducerades 1982 har Autodesk utvecklat en produktportfölj av högklassiga lösningar, där möjligheterna att skapa prototyper digitalt hjälper kunderna uppleva sina idéer redan innan de blir verklighet. Många Fortune 1000-företag väljer idag Autodesks verktyg för att visualisera, simulera och analysera verkligt utfall tidigt i designprocessen och därmed spara tid och pengar, säkra kvalitet och bidra till innovativa lösningar.

För ytterligare information om Autodesk, se www.autodesk.se eller www.autodesk.com

# # #

Autodesk, AutoCAD, AutoCAD Architecture, 3ds Max, Autodesk Combustion and Autodesk DWF Viewer are registered trademarks or trademarks of Autodesk, Inc., in the USA and/or other countries. All other brand names, product names, or trademarks belong to their respective holders. Autodesk reserves the right to alter product offerings and specifications at any time, without notice and is not responsible for typographical or graphical errors that may appear in this document.