Itatake AB

Spela Pebble Universe och hjälp barn som lever i fattigdom

Pressmeddelande   •   Dec 12, 2012 13:32 CET

Det göteborgsbaserade spelutvecklingsföretaget Itatake lanserar nu en ny funktion där deras spelare kan välja att bidra med pengar till välgörenhet. Allt överskott går oavkortat till ett projekt som det Svenska FN-förbundet står bakom.

Först ut med denna funktionalitet är det av kritiker rosade mobilspelet Pebble Universe. Och det är inte dyrt. Genom att betala 8 kronor extra vid köptillfället bidrar man med tre skolmåltider till barn som lever i svåra förhållanden.

‒ Såvitt vi vet är detta det första spelet som har den här typen av funktionalitet. Om spelaren väljer att addera några kronor till sitt köp för vi över hela det extra överskottet till välgörenhet, säger Mattias Granat på Itatake. Vi tackar sedan spelaren grafiskt varje gång hon eller han spelar spelet.

Svenska FN-förbundets projekt “Skolmat blir kunskap” stödjer FN:s världslivsmedelsprogram, WFP. De insamlade pengarna går till WFP:s väldokumenterade och framgångsrika arbete med att förse barn med gratis och näringsriktig mat i skolan. När barn erbjuds ett mål mat i skolan varje dag utan att det kostar familjen något, ökar antalet barn i skolan med 25%.

‒ Vår ambition är att aktivt bidra till en bättre värld och gör detta som ett första steg. Projektet “Skolmat blir kunskap” säkerställer att utsatta barn i Afghanistan, Kongo-Kinshasa, Etiopien, Kambodia och Nicaragua ges en möjlighet till utbildning som på sikt kan ta dem ur fattigdom, säger Thomas Wedin på Itatake.

Pebble Universe lanserades i mars, och i augusti blev den även tillgänglig för Android. Spelet är gratis att ladda ner på Apple App Store och Google Play där de första 30 banorna är helt gratis att spela. Resten av spelet kan sedan låsas upp för 7 kronor ELLER 15 kronor med detta välgörenhetsalternativ.

Mer information, Skolmat blir kunskap: www.fn.se/skolmat

Mer information, Itatake: www.itatake.com

Kontakt:
Thomas Wedin, 0702 433 442
thomas.wedin@itatake.com

Mattias Granat, 0736 827 635
mattias.granat@itatake.com

Itatake AB är en spelstudio baserad i Göteborg. Spelet Pebble Universe har fått strålande recensioner i Sverige och internationellt. Mer information om Itatake hittar du på vår hemsida, itatake.com.