Changemaker Educations

Spelprogrammeraren Mehrnaz Amanat Bari belönas med årets Elisabeth Tegner-stipendium

Pressmeddelande   •   Okt 13, 2018 00:02 CEST

Mehrnaz Amanat Bari tilldelades ikväll årets Elisabeth Tegner-stipendium på Womengineers 10-årsgala. Mehrnaz är spelprogrammerare på Frostbite och har ett personligt mål att inspirera fler kvinnor att våga koda. Stipendiet stiftas av Changemaker Educations med syfte att lyfta kvinnliga förebilder inom tech-branschen.

– Jag vill inspirera fler kvinnor att släppa måsten, våga bryta normer och sticka ut, för det måste man göra som kvinnlig programmerare idag. Och jag tror starkt på att man leder bäst genom att göra det man brinner för och vara förändringen man vill se. Mitt mål är att göra ett bestående intryck på spelbranschen globalt, säger Mehrnaz Amanat Bari.

Elisabeth Tegner-stipendiet stiftades år 2017 av Changemaker Educations. Elisabeth Tegner har kallats en av Sveriges första kvinnor på Internet, och jobbade med VR, AI och spel redan på tidigt 90-tal. Hon har även varit med och startat upp några av Sveriges främsta spelutbildningar, däribland Futuregames som i höst utsågs till världens näst bästa spelskola.

– Historiskt sätt har tech-branschen varit väldigt grabbig. När jag började jobba med AI, VR och internet på 90-talet var jag ofta ensam tjej, men det håller sakta på att ändra sig. Idag jobbar allt fler kvinnor inom tech-branschen och många är även med och driver den även framåt. Mehrnaz är definitivt en person som borde hyllas för hennes driv att inspirera fler tjejer och kvinnor att välja en karriär både som programmerare och inom spelbranschen, säger Elisabeth Tegner.

Mehrnaz Amanat Baribelönas med 10 000 kr och utmärkelsen som den andra Elisabeth Tegnér-stipendiaten. Ett diplom med hennes namn kommer även att hängas upp på Changemaker Educations på Åsögatan 117 för att inspirera eleverna på skolan. Juryn, bestående av Elisabeth Tegner, Emelie Fågelstedt, Susanne Fuglsang och Sofie Lindblom önskar tacka för alla de nomineringar som kommit in under hösten. Ett stort tack riktas även till Womengineer på vars gala stipendiet ikväll delades ut.

Om Changemaker Educations

Changemaker Educations erbjuder up-skilling och re-skilling inom kreativa och digitala yrken. Vi identifierar arbetsmarknadens framtida behov av kompetenser och förmågor, och designar därefter innovativa och effektfulla utbildningar. Vi kompetensutvecklar dagens och morgondagens medarbetare, egenföretagare och entreprenörer och ger dem verktygen att forma framtiden.

Vi arbetar med YH-utbildningar, folkhögskoleutbildningar samt fristående kurser för individ och organisationer inom områden som spel, e-handel, webb, agil projektledning och urban matproduktion. Vi driver i dagsläget 10 MYH-utbildningar och 5 Fhsk-utbildningar samt en rad företagskurser.

Vid frågor, kontakta:

Tom Løyche