Tapeduck

Spelutvecklare kopplar ihop Utbildningar med Industriproffs

Pressmeddelande   •   Okt 17, 2010 21:37 CEST

Med erfarenhet från både svenska och internationella spelföretag tar sig nystartade bolaget Tapeduck nu an utmaningen att förbättra kvalitén på svenska spelutbildningar. Företaget utlovar kvalitetssäkrade gästföreläsningar i toppklass från såväl svenska som internationella etablerade utvecklare. Man sträcker även ut en hand till både branschorganisationer och utbildningsväsendet för att arbeta för bättre samverkan och mer relevanta kurser.

”Det är ett stort steg från utbildningarna till branschen”, menar Jonatan Crafoord, medgrundare av Tapeduck och tidigare anställd på svenska spelbolaget Grin ("Bionic Commando") och engelska Media Molecule ("LittleBigPlanet"). ”Det finns väldigt mycket talang och ambition men många av skolorna saknar kontakter inom industrin och har varken tid eller möjlighet att knyta det rätta nätverket”.

Johannes Wadin som tidigare jobbat som speldesigner på svenska Avalanche Studios ("Just Cause") och engelska Lionhead ("Black and White, Fable") fortsätter: ”Med Tapeduck vill vi använda vårt kontaktnät för att öppna dörrar till spelbranschen och ta in erfarna och kunniga föreläsare på skolorna. Föreläsarna ger studenterna en inblick i hur det är att jobba med spelutveckling på ett etablerat företag och kan vara deras första kontakter inom branschen.”

Tapeduck levererade nyligen en serie med gästföreläsningar inom Level Design till Högskolan på Gotland med bland annat designers från brittiska Codemasters ("Bodycount") och svenska bolaget Fatshark ("Lead and Gold"). Man planerar nu att nå ut till alla relevanta utbildningar i Sverige och erbjuda samma tjänst inom de många discipliner som finns representerade på spelföretagen.

Kontakt:
Tapeduck Handelsbolag