Bergsala AB

Kungsbacka 20120509

Spelutvecklare letar efter nya stjärnor i Kungsbacka

Gymnasieelever visar upp sina spelprojekt inför branschveteraner den 15 maj

Den 15 maj blir en stor och mycket spännande dag för ett gäng flitiga elevgrupper på LBS, Ljud och Bildskolan, i Kungsbacka. Den dagen kommer en jury bestående av artisten, tv-programledaren och entrepenören Lasse Kronér tillsammans med representanter från fem olika spelföretag att bedöma de spelprojekt som eleverna arbetat det senaste läsåret. Och vem vet, kanske hittar spelföretagen nästa svenska spelunder just den här dagen?

- Det ska bli grymt kul att få se dom färdiga produkterna, för av det jag sett hittills så har det varit en otrolig kreativitet hos eleverna på LBS, säger Lasse Kronér som är delägare i spelföretaget OnTopGames.

Under läsåret 2011/2012 så har speleleverna i årskurs 2 och 3 på LBS Kungsbacka läst en kurs vid namn Digitalt Skapande, där de arbetat i grupper med att skapa spel både för stationära plattformar, mobila plattformar och webbrowser. Varje grupp har fått komma på ett eget tema för sitt spel och har således inte haft några begränsningar att följa mer än att spelet inte får tillhöra kategorin FPS (First Person Shooter).

- Syftet med kursen har varit att så nära som möjligt simulera ett verkligt spelföretag för varje grupp. Därför har eleverna även ställts inför utmaningar som att räkna ut en målgrupp för spelet samt fundera över hur man skulle kunna gå tillväga för att faktiskt lansera spelen på riktigt, berättar Mikael Litendahl som är spellärare på LBS Kungsbacka.

Inom ramen för denna kurs har LBS valt att bedriva ett samarbete med spelföretagen OnTopGames och Image & Form. Dessa företag har åtagit sig att närvara vid säljande föredrag, så kallade pitchar, av spelen. Dessa pitchar sker tre gånger under kursens gång och kallas ”Alpha”, ”Beta” och ”Gold”. Under de två första pitcharna så har företagsrepresentanterna Örjan Öberg, Allan Ronnebro, Lasse Kronér, Brjann Sigurgeirsson och Sebastian Strand närvarat som jury och delat ut feedback till elevgrupperna. Både om vad som kan förbättras både med spelen och med själva presentationerna.

Den 15:e maj kommer speleleverna på LBS att framföra sina slutgiltiga pitchar , den så kallade Gold-pitchen, på Elektronen i Kungsbacka mellan klockan 09.00 – 17.00. Under Gold-pitchen kommer juryn att få sällskap av Henrik Mathiasen från Nordic Game Supply och Martin Defries från Rising Star Games.

Kontakta gärna press@ontopgames.se eller patrik.johansson@bergsala.se om du vill ha mer information. Till media kan vi erbjuda intervjuer med Lasse Kronér och/eller någon annan från juryn både före eventet ägt rum samt på själva eventdagen. För intervjuer med elever och lärare från LBS kontaktas Kristoffer.Gutling@lbs.se

Läs mer om LBS här:

Läs mer om Image & Form här:

Kort info om i personerna i juryn:

Lasse Kronér, TV-programledare, musiker och delägare i OnTopGames

Örjan Öberg, VD för Bergsala AB, som är en av delägarna i OnTop Games

Allan Ronnebro, Styrelseordförande i OnTopGames och VD för Bergsala Lightweight AB

Brjann Sigurgeirsson, VD och delägare i Image & Form, http://www.imageform.se/

Henrik Mathiasen, VD och delägare i Nordic Game Supply, http://www.nordicgamesupply.com/

Martin Defries, VD för internationella spelföretaget Rising Star Games, http://www.risingstargames.com/

Sebastian Strand, före detta elev på LBS, men numera projektanställd av Image & Form