Ungdomens Nykterhetsförbund, UNF

Spendrups hänger ut fulla människor på Internet

Pressmeddelande   •   Nov 29, 2006 15:41 CET

Heineken, som i Sverige bryggs och marknadsförs av Spendrups bryggerier, filmar sina kunder när de på fyllan sjunger karaoke. Filmerna lägger man sedan ut för allmän beskådan på videosajten You Tube. Enligt tidningen Resumé är personerna som filmas ovetande både om att de filmas och att de läggs ut på Internet.

– Det här visar tydligare än något att man inte kan ta alkoholindustrin som en seriös aktör i den alkoholpolitiska debatten. Man har en dold agenda där målet alltid är att tjäna pengar på att kränga så mycket alkohol som möjligt, säger Ungdomens Nykterhetsförbunds (UNF) ordförande Robert Damberg.

På klubbar i Stockholm, Göteborg och Malmö har Heineken byggt upp tillfälliga bås där gästerna kan sjunga karaoke. Samtidigt filmas de och resultatet läggs ut på videosajten You Tube. Efter stor uppståndelse i media stoppar nu Spendrups filmerna tillfälligt.

– Trenden att unga filmar varandra under fyllan och sprider filmerna via nätet får en extra skjuts och uppmuntran genom Spendrups agerande, säger Robert Damberg.

– Samtidigt som man hetsar fulla människor att göra bort sig har man en webbplats på temat ”Enjoy Heineken responsibly”. Det visar så tydligt på alkoholindustrins dubbelmoral, säger Robert Damberg.

För mer information:
Robert Damberg, förbundsordförande
Telefon: 0702-75 52 25

David Persson, drogpolitisk sekreterare
Telefon: 0733-72 62 65

Ungdomens Nykterhetsförbund, UNF, är Sveriges främsta ungdomsorganisation som arbetar för en helnykter livsstil. UNF har över 7 000 medlemmar fördelat på 125 föreningar runt om i Sverige. UNF:s vision är en demokratisk och solidarisk värld fri från droger. UNF är såväl partipolitiskt som religiöst obundet.