Stockholm Globe Arenas

Spendrups klar som partner till nya Stockholmsarenan & Ericsson Globe

Pressmeddelande   •   Okt 08, 2010 09:01 CEST

Stockholm Globe Arenas och Spendrups har ingått ett nytt samarbetsavtal för utvecklingen av dryckeshanteringen i Ericsson Globe, Annexet och Hovet, samt nya Stockholmsarenan som beräknas stå klar i slutet av 2012.

Stockholm Globe Arenas och Spendrups har en lång relation med flera års framgångsrik utveckling av dryckeshanteringen i arenorna. Det förnyade och utökade förtroendet är något Jens Spendrup gläds mycket åt.

- Stockholm Globe Arenas arenaverksamhet är i framkant. Hela vår organisation ställs på prov och utvecklas i vår ambition att förbättra hanteringen av dryck i arenorna, och i förlängningen bidra positivt till den totala upplevelsen för besökaren, säger Jens Spendrup, VD Spendrups.

Stockholm Globe Arenas ambition är att med nuvarande arenor och nya Stockholmsarenan erbjuda en besökarupplevelse i absolut världsklass. Dryckeshanteringen är en central del för alla arenor, både för affärsverksamheten och för upplevelsen för besökaren. Att jobba med en partner som ligger i framkant inom detta område anser Ninna Engberg, VD för SGA, är ett måste för att nå målen med verksamheten och i slutändan göra upplevelsen bättre för besökaren.

- Det finns få aktörer i Sverige som kan bli aktuella för ett dryckesuppdrag som detta. Utbudet och partnerns snabbhet och flexibilitet är helt avgörande för att kunna hantera och utveckla en arenaverksamhet. Spendrups svarar upp mot allt detta och deras erfarenhet av arenaförsäljning gör att de är bästa tänkbara partner för oss, säger Ninna Engberg, VD Stockholm Globe Arenas.

Det nya samarbetet inleds omgående och gäller fram till mitten av 2015. Redan vid kommande vinters evenemang kommer arenabesökare att märka av det förnyade samarbetet.

Stockholm Globe Arenas hade under 2009, 1,4 miljoner besökare fördelade på nära 300 evenemang. Förutom Stockholm Globe Arenas jobbar Spendrups sedan tidigare med bl.a. Malmö Arena, Scandinavium, Råsunda, Läkerol Arena och Skellefteå Kraft Arena.

För mer information, vänligen kontakta;
Marie Lindqvist, kommunikationschef Stockholm Globe Arenas, tel 08 508 353 23
Per Lindblad, affärsutvecklare Stockholm Globe Arenas, tel 08 508 353 08 - (ansvarig för Spendrupssamarbetet)
Erik Jarnsjö, marknadschef öl, Spendrups, tel 08-672 77 00

För pressbilder:

Om Stockholm Globe Arenas

Stockholm Globe Arenas ansvarar för driften av de fem arenorna Ericsson Globe, Annexet, Hovet, Söderstadion, Stockholmsarenan (dec 2012), samt attraktionen SkyView, och har en kapacitet för 44 400 besökare. Arenorna gästas årligen av världsartister som Lady Gaga, Celine Dion och Bruce Springsteen. Dessutom genomförs stora idrottsmästerskap som Inomhus-EM i friidrott, Basket-EM och Ishockey-VM, samt megaevenemangen Monster Jam och NHL-premiären. Med cirka 300 genomförda evenemang per år och 1,4 miljoner besökare är evenemangsområdet i särklass det största och mest flexibla i norra Europa. www.globearenas.se

Om AEG Facilities
Stockholm Globe Arenas ägs av AEG Facilities. AEG är ett helägt dotterbolag till Anschutz Company, världsledande arrangör av sport och underhållningsevenemang. AEG Facilities, är i sin tur ett fristående bolag inom AEG, som äger, driver och utvecklar en rad anläggningar och arenor över hela världen. Däribland the O2 i London och LA Live i Los Angeles. www.aegworldwide.com

Om Spendrups
Spendrups grundades 1897. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spendrups Vin, Gotlands Bryggeri och Hellefors Bryggeri. Spendrups är även delägare i Bergstrands Kafferosteri. Från början var Spendrups ett bryggeri, idag är det ett dryckesföretag med ett brett sortiment. Engagemanget och passionen är lika stor nu som då. För Spendrups är alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. Bland varumärkena finns Spendrups Bryggeri, Norrlands Guld, Mariestads, Heineken, Loka, Schweppes, Pago, El Coto, Gallo, Bergstrands kaffe m.fl. Familjeföretaget Spendrups är ett svenskt och oberoende dryckesföretag som förenar starka traditioner med nytänkande. 2010 har Spendrups ca 1300 engagerade medarbetare och omsätter ca 3 MDR SEK. www.spendrups.se