Nigabs pressrum

Speri Amarone Classico St Urbano 2004

Pressmeddelande   •   Apr 22, 2009 12:08 CEST

Familjen Speri har sysslat med druvodling och vinproduktion sedan 1800-talet. Bröderna Speri äger idag 45 hektar vingårdar och man gör uteslutande vin på druvor från egna odlingar. Alla vingårdar liggeri den bästa delen av Valpolicella Classico, främst i kommunerna Negrar och Fumane.

Man vinfierar druvorna från varje vingård separat för att behålla de unika karaktärerna och buteljerar vinerna under namnet på den vingård de kommer från. Denna Amarone kommer från vingården Monte Sant'Urbano, totalt på knappt 10 hektar beläget på en kulle i Fumane.

Druvorna har skördats för hand under de två första veckorna i oktober och har torkats, liggande i backar i torklador fram till januari. Druvorna har sedan krossats och jäst på traditionellt sätt. Vinet är lagrat tre år på ekfat.

Speri Amarone Monte Sant'Urbano är av absolut högsta klass, och i stort sett varje årgång tilldelas tre glas i vinguiden Gambero Rosso - en av de finaste utmärkelserna ett vin kan få i Italien. Som all bra Amarone är det ett kraftfullt vin, med mycket smak och hög alkoholhalt. Det kräver därför kraftig mat, och passar bäst till kraftfulla kötträtter (gärna på vilt) och lagrade ostar som parmesan eller gorgonzola. Vinet är konsumtionsfärdigt idag, men tål ytterligare 5-15 års lagring.

Speri Amarone Classico St Urbano 2004
Art nr 9507101
Pris 339 kr
Lansering 090601