Universal Music Sweden

Spiders släpper albumet ”Shake Electric” 29/10 och åker på Europaturné

Pressmeddelande   •   Sep 01, 2014 10:30 CEST

Med ett P3-guldnominerat debutalbum i bagaget, efter hundratals spelningar och månader i studion är Spiders äntligen tillbaka med sitt andra album Shake Electric den 29/10. I samband med albumreleasen åker bandet på Europaturné.

Spiders debutalbum ”Flash Point” (2012) hyllades unisont av både press och publik och genererade bland annat en P3 Guld-nominering i kategorin Rock. Sedan dess har gruppen, med karismatiska sångerskan Ann-Sofie Hoyles i spetsen, gjort spelningar och turnéer med bland andra Metallica, Kvelertak och vännerna i Graveyard.

I slutet av maj öppnade Spiders festivalen STHLM Fields och i samband med det släppte de förstaspåret ”Mad Dog” från kommande albumet. I augusti släppte de titelspåret ”Shake Electric” som säger allt om hur albumet med samma namn kommer att låta. Den här gången har alla medlemmar varit involverade i skapandet på ett annat sätt, och utvecklingen är tydlig. Grundfundamentet är intakt men nu hörs även ekon av både T-Rex, Bowie (i synnerhet ”Ziggy Stardust”) och Heart. Pålägg i form av både körer, akustiska gitarrer, piano och diverse percussions skapar en väldigt snygg men aldrig tillrättalagd ljudbild som passar låtarna perfekt.

– Vi ville gå vidare och hitta nya vägar. Det vi gillar med många av skivorna från 1970-talet är att det är hårt men samtidigt mjukt. Ett hårt riff kan följas av ett vackert piano, berättar John som tidigare varit bandets ende låtskrivare.

Shake Electric inspelad helt analogt i bandets hemstad Göteborg av Mattias Glavå (Broder Daniel, Dungen). Shake Electric släpps via Spinefarm i UK och US.

Efter albumreleasen väntar en Europaturné för Spiders.

Turnéschema:

OCT 02  - SE, Stockholm, Debaser Strand