Universal Music Sweden

Spinnup-artist blir ny Disney-stjärna

Pressmeddelande   •   Aug 27, 2013 12:36 CEST

I höst är det premiär för ungdomsserien Violetta på Disney Channel i Sverige. Tv-serien har på kort tid etablerat sig som ett ungdomsfenomen på flera internationella marknader där programmets musik spelas flitigt även utanför tv-rutan. Inför premiären i Sverige valde Disney att tillsammans med Universal Music och Spinnup hitta en lokal talang för att spela in seriens svenska ledmotiv. Valet hamnade på Linnéa Källström, en 17-årig tjej från Norrköping som sjungit och dansat hela sitt liv.

Tv-serien Violetta följer huvudpersonen med samma namn i allt det som hör tonårstiden till; kompisar, kärlek, familj och drömmar om framtiden. En stor del av historien utspelar sig på en sång- och dansskola som Violetta går på, och musik är en integrerad del i berättelsen där varje avsnitt innehåller flera specialskrivna låtar. Nu har man via Spinnup, en distributionstjänst för osignade artister, hittat Linnéa Kjällström som ny lokal talang för att spela in det svenska ledmotivet.

Jag är otroligt glad och såklart stolt över att få jobba med Disneys Violetta. Det kändes overkligt när jag fick det positiva beskedet om att jag var utvald. Helt galet faktiskt! En dröm som har gått i uppfyllelse”, säger Linnéa Källström.

Det som gör Spinnup unikt är att de osignade artisterna som distribuerar sin musik via tjänsten har tillgång till ett dedikerat team av scouter som söker nya talanger att jobba med. Linnéa hittades via Spinnup och av scouten Oscar Larsson genom att han fick kontakt med hennes musiklärare på De Geer Gymnasiet i Norrköping. Efter att Oskar hört Linnéa sjunga var han säker på att han hittat rätt person för Disney och Violetta.

”Det var ett väldigt roligt uppdrag att hjälpa Disney Channel att hitta rätt person för att spela in Violettas svenska ledmotiv. Att dessutom få chansen att genom Spinnup hjälpa en osignad artist att slå igenom är något som vi är stolta över” säger Mia Forsgren, Commercial Director på Universal Music.

Andra stjärnor som genom åren har vuxit med Disney Channel internationellt är Miley Cyrus, Selena Gomez och Jonas Brothers. I Sverige har Disney bl.a. samarbetat med Molly Sanden, Eric Saade, Ola Svensson och Robin Stjernberg.

För ytterligare informationCharlotta Streiffert, Strategic Partner Manager på Universal Music/Spinnup Project Manager Tel: 0766-32 95 06 Email: charlotta.streiffert@umusic.com

Om Spinnup

Spinnup är en plattform som möjliggör digital distribution för osignade artister. Man laddar upp sina låtar och betalar för distributionen av antingen en singel (9.99 euro/år), en EP (19.99 euro/år) eller ett album (39.99 euro/år). Efter några dagar hamnar musiken på Spotify, iTunes, Wimp mfl och artisten behåller alla rättigheter och får 100% i royalty. I Spinnup skapar man även en artistprofil, och de artister som blir upptäckta av Spinnups scouter kan få hjälp med marknadsföring och promotion. Dessutom har scouterna en direkt länk till Universal Music. www.spinnup.com