Universal Music Sweden

Spinnup och GAFFA lanserar Stream Your Dream – en tävling där vinnaren tar nästa steg i musikkarriären

Pressmeddelande   •   Mar 02, 2015 11:00 CET

Universal Musics distributionstjänst Spinnup genomför ett samarbete med GAFFA med start 9 mars, där första steget är lanseringen av Stream Your Dream. Tävlingen fortlöper till slutet av maj då den avslutas med en final på Göta Källare.

Stream Your Dream inträffar mellan den 9 mars - 29 maj och syftar till att artister ska ta nästa steg i sin musikutveckling. Tävlingen går ut på att artisten laddar upp sin låt på Spinnup, där de tre artister som uppmätt flest antal streams väljs ut för att uppträda på sluteventet den 29 maj på Göta Källare. Dessutom kommer Spinnups talangscouter samt GAFFA välja ut ett bidrag var som går vidare till finalen.

– Den tekniska utvecklingen är fantastisk och vi på GAFFA ser fram emot att ta del av talang och ny musik via Spinnup, säger Johan Lothsson, chefredaktör GAFFA.

En jury bestående av musikkännare från Universal Music, Spinnup och GAFFA kommer att bedöma finalisterna under kvällen, och slutligen utse vinnaren av Stream Your Dream. Vinnaren av tävlingen kammar hem flera priser och får chansen att ta nästa steg i sin musikkarriär.

– Som artist idag är konkurrensen väldigt tuff. Det krävs allt hårdare arbete för att kunna komma ut och spela tidigt i karriären. Stream Your Dream ska uppmuntra kommande artister att ge ut sin musik, ta nästa steg i utvecklingen och gå från lovande till färdig artist, säger Erik Bengtson, Projektledare Spinnup.

Klicka här för ytterligare information om Stream Your Dream. Följ även Spinnup och GAFFA på Facebook för löpande uppdateringar.

Kontaktperson:

Erik Bengtson, Project Manager, Spinnup
erik.bengtson@umusic.com

Om Spinnup
Spinnup är en plattform som möjliggör digital distribution för osignade artister. Man laddar upp sina låtar och betalar för distributionen av antingen en singel (9.99 EUR/år), en EP (19.99 EUR/år) eller ett album (39.99 EUR/år). Efter några dagar hamnar musiken på Spotify, iTunes, WiMP, m fl och artisten behåller alla rättigheter och får 100% i royalty. I Spinnup skapar man även en artistprofil, och de artister som blir upptäckta av Spinnups talangscouter får hjälp med bl.a. marknadsföring och promotion. Tanken är naturligtvis att Spinnups artister dessutom har möjligheten att bli signade av Universal Music.

Om GAFFA
GAFFA lanserades i Sverige 2010 och har intagit en ledande position i Musiksverige med en upplaga på 40.000 och 150.000 unika besökare på webben per månad. GAFFA har funnits i Danmark sedan 1983 och har hela tiden varit ett gratisdistribuerat magasin. GAFFA lanserades i Norge i 2012. GAFFA har en samlad upplaga i Norden på 120.000 och 750.000 unika besökare online per månad.