MultiMind Bemanning AB

Sponsorprojekt ger stockholmsungdomar arbetslivserfarenhet

Pressmeddelande   •   Nov 04, 2010 07:20 CET

Det auktoriserade bemanningsföretaget MultiMind Bemanning och basketklubben 08 Stockholm Human Rights har förlängt ett flerårigt samarbete för att hjälpa ännu fler ungdomar ut i arbetslivet. Genom sponsorprojektet gör MultiMind Bemanning det möjligt för ungdomar att få jobb i anslutning till klubbens hemmamatcher i Fryshuset, men också vid andra evenemang.

Basketklubben 08 Stockholm Human Rights är elitverksamheten, spelandes i Basketligan och Damligan, för 3 000 ungdomsspelare och i många avseenden Svensk Baskets mittpunkt. Förutom basketverksamheten har 08 Stockholm en projektorganisation som arbetar för ett socialt ansvarstagande och socialt engagemang.  Klubbens värderingar kommuniceras via ett program kallat 08 Values och som består av fyra olika huvudprojekt varav ett är 08 Values Arbetsmarknadsprojekt som drivs tillsammans med MultiMind Bemanning.

Gemensamt för 08 Stockholm Human Rights och MultiMind Bemanning är att båda verksamheterna är multikulturella. Bland basketklubbens spelare och medlemmar finns mer än 50 nationaliteter representerade, och centralt i MultiMind Bemannings affärsidé är personaluthyrning och rekrytering av personal med multikulturell kompetens och internationell erfarenhet.

Samarbetet inleddes för några år sedan och Kristian Andersson som är VD på MultiMind Bemanning ser det som självklart att förlänga projektet.

-          För oss är detta ett angeläget och viktigt sponsorprojekt och jag är imponerad över det engagemang och den långsiktighet som klubben har i sitt sociala ansvarstagande. Vi har många gemensamma värderingar och delar också en ambition att hjälpa ungdomar ut i arbetslivet. Därför är det naturligt att vi fortsätter samarbetet och ytterligare en anledning är många unga människor med utländsk härkomst fortfarande har svårt att komma in på den reguljära arbetsmarknaden, säger Kristian Andersson.

Tobias Hauff, VD för 08 Stockholm Human Rights, ser samarbetet som viktigt och hoppas att det ska inspirerar fler aktörer inom näringslivet att ta ett liknande ansvar som MultiMind Bemanning gör.

-          Inom 08 Stockholm vill vi arbeta med företag som tar ett samhällsansvar, MultiMind är ett samhällsentreprenöriellt företag som vi hoppas inspirerar andra företag att också tänka och våga göra saker på ett annorlunda sätt, säger Tobias Hauff.

Vid frågor kontakta:

Kristian Andersson, VD, MultiMind Bemanning, Tel 08-21 67 07, Mobil: 0708-15 21 88

Tobias Hauff, VD, 08 Stockholm Human Rights, tel 08-691 76 63, mobil: 0704-21 04 14

Fakta om MultiMind Bemanning AB

MultiMind Bemanning AB i Stockholm startades år 2000 och är ett auktoriserat bemanningsföretag som arbetar med rekrytering, personaluthyrning och konsultation. MultiMind har drygt 100 konsulter på uppdrag månadsvis. Kärnkompetensen utgörs av en personalpool med en uttalad kunskap i främmande språk och kulturella betingelser, så kallad multikulturell eller internationell kompetens. Företagets yrkesområden är främst Logistik, Ekonomi, Marknadsföring, HR och IT. MultiMind Bemanning, vars motto är ”Success Throught Diversity”, har vid ett par tillfällen sedan 2006 av Dagens Industri utsetts till Gasellföretag, en utmärkelse till snabbväxande företag.

www.multimind.se

Fakta om 08 Stockholm Human Rights

08 Stockholm Human Rights representerar idrottens roll i samhället och består av en grupp människor som brinner för sporten men samtidigt vill göra något för samhället.

Föreningen består av elitverksamhet, med ett damlag och ett herrlag i högsta division, samt en projektorganisation som driver och vidareutvecklar föreningens sociala koncept.

08 spelar matcher och har kansli i Fryshuset.

Elitverksamheten har ett huvudsyfte i att inspirera Stockholms ungdomar på och av planen(inklusive föreningens 3 000 medlemmar från ungdomsföreningarna JKS Botkyrka, Söder Basket, Alvik Basket, Haninge Basket, Huddinge Basket, Fryshuset Basket och Tyresö Basket).

Föreningen strävar efter att bli bäst på planen men lägger stort fokus på att bli bäst på att använda idrott som verktyg till social utveckling. Tyngden ligger på förebyggande arbete med strukturerade Human Rights-program , 08 Values och FreeSpace.

www.08stockholm.com