Klarna AB (publ)

Spontano årets vinnare av Klarnas Tillväxtjakten

Pressmeddelande   •   Maj 21, 2014 18:00 CEST

Idag på Nordic eCommerce Summit utsågs Spontano till vinnare av Tillväxtjakten 2014. Spontano är ett företag som hjälper konsumenter att hitta och köpa biljetter till evenemang som händer inom 48 timmar.

– Vi är stolta, glada och peppade att fortsätta göra Stockholm och sen världen, mer spontan! Förutom den stora äran kommer detta pris göra det möjligt för oss att springa ännu snabbare, med ett ännu lite större leende på läpparna, säger Ludvig Linse på Spontano.

Tävlingen Tillväxtjakten, som instiftades av Klarna, arrangerades nu för fjärde året i rad. Målet med tävlingen är att lyfta innovativa affärsidéer inom e-handel och tech och ge entreprenörer större möjligheter att göra verklighet av sina idéer. Efter en första uttagning kunde fyra finalister nomineras, som sedan fick presentera sina idéer inför juryn.

Efter en mycket tuff och spännande finalomgång stod det idag klart att Spontano står som vinnare av Tillväxtjakten 2014. Årets jury bestod av Tictails CTO och medgrundare Siavash Ghorbani, Jessica Stark, grundare och VD av SUP46 och Klarnas VD Sebastian Siemiatkowski. Juryns motivering:

”Vad händer ikväll? Spontano hjälper oss att hitta och köpa sista minuten-biljetter till evenemang ikväll och imorgon kväll på ett enkelt och användarvänligt sätt. De löser ett problem för arrangörer som får utsålda evenemang och för aktiva människor som ställer krav på kvalitet och som vill prova på något nytt under få lediga stunder. Med tydliga affärsmål, ett starkt team, potential att växa och en vision som inspirerar gör Spontano världen mer spontan.”

Priset består av en prispott på 100 000 kr till att utveckla idén, utbildning i regi av Nordic eCommerce Knowledge till ett värde av ca 45 000 kr samt mentorskap av flera experter inom e-handel.

För mer information:

Charlotta Åsell, tel: 070-002 90 09 eller email: tillvaxtjakten@klarna.com

Klarna grundades i Stockholm 2005, utifrån en enkel och klar idé: Att göra det enklare för människor att handla. Idag är Klarna ett av Europas snabbast växande företag.

2014 gick vi ihop med SOFORT och skapade Klarna Group, Europas ledande betalningsleverantör. Klarna Group har över 1200 anställda och är verksamma i 18 länder. Drygt 35 miljoner konsumenter och 50 000 handlare använder våra lösningar och vårt mål är att bli det sätt som världen helst handlar med.