Sport & Affärer

Sport & Affärers årssummering av sportåret 2013 klar

Pressmeddelande   •   Dec 19, 2013 22:20 CET

VINNARNA OCH JURYNS MOTIVERINGAR:

ÅRETS IDROTTSEVENEMANG: UEFA DAM EM 2013

" Med förbundskaptenen Pia Sundhage och turneringsgeneralen Göran Havik i spetsen, i fruktbar samverkan med sju värdkommuner, blev denna turnering en publikmässig och turistekonomisk succé som får mycket stor betydelse för svensk damfotboll och Sverige som potentiell arrangör av nya internationella idrottsevenemang."

ÅRETS SPECIALIDROTTSFÖRBUND: SVENSKA SKIDFÖRBUNDET

" För sitt gedigna arbete att locka nya utövare till skidsporten både utför och på längd och för starka sportsliga prestationer. Resultatet ses både på landsbygden, i våra storstäder och i fjällen i form av nya aktiva i alla åldrar och nya, nöjda sponsorer. Skidförbundet jagar ständigt nya värdskap för större idrottsevenemang. Förutom världscuptävlingar i olika discipliner söker Åre alpina VM 2019 och Falun är värd för skid -VM 2015. Förbundets framgångsrika verksamhet kan få stor betydelse för en eventuell svensk ansökan om vinter-OS 2022."

ÅRETS IDROTTSSPONSOR: ICA

" ICA har en lång och betydelsefull historia som idrottssponsor på lokal och central nivå. 2013 tar man det till en ny nivå genom att koncentrera sina insatser till målgruppen barn/ungdomar och kvinnor genom sin hälsoinriktade sponsorstrategi ’Var med och må bra’."

ÅRETS IDROTTSPRESTATION: HENRIK STENSON

"Inte ens med bland de 200 bästa spelarna på världsrankingen för två år sedan – nu Top 3. Henrik Stenson vann både DP World Tour Championship och Race to Dubai och blev därmed den förste golfaren i världen att ta hem slutspelet i både Europa och USA. Att hålla formen intakt, konkurrenterna bakom sig och nerverna i styr under hela året i en globalt sett mycket stor precisionsport gör detta till årets idrottsprestation."

ETT STORT GRATTIS TILL ÅRETS PRISTAGARE!

I JURYN FÖR SPORT & AFFÄRERS ÅRSSUMMERING
staf Berencreutz, chefredaktör Sport & Affärer.
Frans Fransson, Caddie Sport & Business
Uno Grönkvist, sponsringsexpert och krönikör Sport & Affärer
Björn Anders Larsson, IdrottsEkonomiskt Centrum
Peter Rohmée, analytiker Sveriges främsta idrottskommuner
och skribent Sport & Affärer.
Joachim von Stedingk, reporter Sport & Affärer
Johan Thorén, sponsringsexpert och skribent Sport & Affärer

Sport & Affärer är en oberoende affärstidning på nätet som ska fungera som en länk mellan idrott, näringsliv och samhälle. Sport & Affärer är även en periodisk tidskrift som utkommer fyra gånger per år med riksupplagan av Dagens Industri, till medlemmarna i Sponsrings & Eventföreningen och våra övriga prenumeranter.Tidningen ägs och utges av Idé Media.

Läs mer om Årssummeringen och tidningen på www.sportaffarer.se

Vid frågor kontakta Gustaf Berencreutz,chefredaktör, Sport & Affärer

Telefon: 0176 - 22 83 50