Johanson Design AB

Sport & Arena med en air av 60-tal

Pressmeddelande   •   Feb 07, 2011 15:49 CET

Sport & Arena med en air av 60-tal
Den nya serien Sport och Arena från Johanson Design för tankarna femtio år tillbaka i tiden. Det är där
Johan Lindstén hämtat skaparglädje. Annars är det ofta konst, vardagsromantik och resor som är hans främsta inspirationskällor. Eller Stormarnas Ocean på månens framsida. Med fotografier på kratrar och upphöjda bergsformationer i minnet ritade han nyligen ljudabsorbenten Moon för Johanson Design. Och
nu allra senast kommer den kreativa kraften från aerodynamikens 1960-tal. Det handlar alltså om två nya stolar: skalstol och fåtölj. Stolarnas aerodynamiska, svepande linjer är en direkt översättning av sportbilarnas svepande linjer. Sömmarna i den skålformade sitsen är en viktig detalj som understryker den mjuka konturen. De bildar en siluett samtidigt som de markerar början på radierna mot stolens kant. Här handlar det om historia i nutidstappning och ett formspråk som alltid kommer att ha sin givna plats i västerländsk designkultur.
Samarbetet mellan Johan Lindstén och Johanson Design inleddes 2008. Johanson Design lär han bli
trogen även framöver. Han gillar deras sätt att arbeta. ”Johanson Design vågar överraska genom att föra in oväntade element och dessutom satsar på en genomarbetad designprocess för att nå fram till optimal funktion”, menar han.

Genuint skandinaviskt möbelhantverk
med en global kundkrets Johanson Design är ett av Sveriges mest expansiva möbelföretag. Det ägs av bröderna Dan och Paul Johanson som genom en satsning på erkända designers, en konsekvent skandinavisk formlinje och gediget möbelhantverk nått en bred internationell kundkrets.
Johanson Design startades 1953 och har sedan dess haft det genuina möbelhantverket som en plattform för verksamheten. Sedan Paul och Dan Johanson tog över familjeföretaget i början av nittiotalet byggde man vidare med att skapa en egen stil. Det är den som idag är så starkt förknippad
med varumärket Johanson Design världen över. – Vi hade insett att nyckeln till framgång låg i att kombinera hantverkskunnandet med en medveten satsning på högkvalitativ design, säger Paul Johanson.
Det startade med designern Leo Thafvelin som hörde av sig till företaget med en stol han gjort som examensarbete. Bröderna Johanson kände direkt att den symboliserade den form de var ute efter. Efter anpassning till produktionen lanserades den 1996 som pallen Snaps.
Därefter har flera erkända designers som Simon Pengelly, Mattias Ljunggren, Alexander Lervik, Anders Hjelm och Johan Lindstén knutits till företagets produktutveckling. Hela tiden har de gnuggats med de yrkeskunniga medarbetarna vilket i slutändan resulterat i alla de möbler som gett Johanson Design dess profil. – De omdömen vi fått och som då blivit till vad vårt varumärke står för är enkelhet och minimalistiskt men grafiskt uttryckfullt och skandinaviskt med rena linjer, säger Dan Johanson.
Johanson Design viker inte heller från honnörsord som genomgående högklassiga materialval, kvalitet och leveranssäkerhet. Målgruppen för Johanson Design är bred och återfinns världen över. Praktiskt taget allt köps genom arkitekter och inredare. Det handlar främst om offentliga miljöer med högt ställda kvalitetskrav som kontor, butiker, lobbyer, hotell, restauranger och kryssningsfartyg. Skandinavien och Storbritannien är främsta marknader följda av Benelux, Frankrike, Tyskland och Italien samt en mindre andel till USA.
Johanson Design
Omsättning