Sport Performance Center

Sport Performance Center inleder samarbete med Västerås Friidrottsklubb för att optimera utövarnas prestationer

Pressmeddelande   •   Mar 14, 2018 15:40 CET

Sport Performance Center inleder ett samarbete med den anrika föreningen Västerås Friidrottsklubb, med syfte att skapa de bästa förutsättningar för klubbens idrottare som satsar på en elitkarriär. Sport Performance Center kommer att bistå de aktiva med två olika tjänster; screening för optimal prestation samt back-on-track.

Screening för optimal prestation

Screeningen innebär att varje aktiv får ett antal träffar med Sport Performance Centers fystränare Patrick Rapp. Under träffarna får de individuell hjälp att hitta övningar för att förbättra sina fysiska förutsättningar att prestera mera och samtidigt minska risken för eventuella skador som kan uppkomma från en elitsatsning.

Back-on-track

Back-on-track innebär att de utövare som har dragits med en skada får extra hjälp av Sport Performance Center med att hitta upplägg och övningar för att göra återgången till full träning så snabb som möjligt. Målet är också att i största möjliga mån förhindra att utövaren skadar sig igen.

Patrizia Strandman, ordföranden för Västerås Friidrottsklubb, säger så här om samarbetet:

- Det är oerhört viktigt för våra aktiva att de kan få arbeta med någon som kan komma lite från sidan och se på de aktivas styrkor och obalanser utifrån ett annat träningsperspektiv. Resultatet blir mer hållfasta kroppar och i slutändan, hoppas jag, nya personbästa

Patrick Rapp, fystränare på Sport Performance Center, säger så här om samarbetet:

- Jag är jätteglad att vi har fått förtroendet att ta hand om de aktiva på Västerås Friidrottsklubb. Det är alltid roligt att få jobba med drivna och engagerade idrottare som jämt vill lite mer. Att dessutom få chans att jobba närmre samt lära sig mer av de kompetenta tränarna på friidrottsklubben gör det ännu mer värdefullt. Jag hoppas på ett givande samarbete och att vi kommer få skörda frukterna av det här under lång tid.

Om Sport Performance Center

Sport Performance Center är verksamma med träningskonsultering för idrottare, motionärer, föreningar och företag bestående av personlig träning, träningsplanering, föreläsningar, fystester samt coachning. Sport Performance Center hjälper alla, från motionärer som vill genomföra sitt första marathon till privatpersoner som vill gå ner i vikt samt elitidrottare som vill prestera bättre internationellt.

E-post: info@sportperformancecenter.com
Hemsida: www.sportperformancecenter.com

Om Västerås Friidrottsklubb

Västerås Friidrottsklubb bildades 1989 efter en sammanslagning av dåvarande IK VIK Friidrott och IFK Västerås friidrottssektion och är nu den enda friidrottsklubben i staden.