Swisslog AB

Sportamore bygger automatiserad lageranläggning med Swisslog

Pressmeddelande   •   Feb 09, 2017 14:14 CET

Partille 9 februari, 2017– Swisslog har slutit avtal med Sportamore – Nordens ledande sportbutik på nätet – om leverans av en automatiserad lagerlösning. Investeringen uppgår till ca 80 MSEK under tre år.

För att säkerställa en fortsatt snabb och lönsam tillväxt har Sportamore tecknat ett hyresavtal för ett nytt modernt lager och logistikcenter i Eskilstuna Logistikpark. Sportamores snabba tillväxt skapar en ökad komplexitet både som en följd av ett större antal kunder och ett ständigt bredare och djupare sortiment.

- Logistikcentret ger oss en rejäl kapacitet för tillväxt och skapar även förutsättningar för lägre hanteringskostnader, ökad effektivitet, leveranskvalitet och skalbarhet i vår logistik, säger Jonas Kolehmainen, logistikchef i Sportamore.

Det nya logistikcentret är 23.000 kvadratmeter stort och ska driftsättas under sommaren 2017. I Swisslogs åtagande ingår att leverera en automatisk hanteringslösning som består av en Autostore®, bansystem, arbetsstationer för plock, pack och inleverans samt Swisslogs Warehouse Management System (WMS).

– Swisslog var den leverantör som kunde kombinera en effektiv lager- och robotlösning i form av AutoStore® med en frikopplad plock- och packfunktion. En kombination och en lösning som vi upplever ger oss det bä

Om Swisslog

Swisslog designar, utvecklar och levererar marknadens bästa automationslösningar till framsynta sjukhus, lager- och distributionscentraler. Vi erbjuder integrerade system och tjänster från en enda källa – från rådgivning och design till implementering och livslång kundservice. Bakom företagets succé finns ca 2 500 anställda runt om i världen som hjälper kunder i mer än 50 länder. Huvudkontoret finns i Buchs/Aarau, Schweiz. Swisslog finns på den nordiska marknaden som en stark lokal aktör med ca 350 anställda i Sverige, Norge, Finland och Danmark. Besök oss gärna på www.swisslog.com/wds_sverige.

Swisslog är den del av KUKA-gruppen, en ledande global leverantör av intelligenta automationslösningar. www.kuka.com