Östasiatiska museet

Sportlov på Östasiatiska museet

Pressmeddelande   •   Feb 17, 2010 09:58 CET

Sportlov: Skapa din egen Drakrot! - tis-sön 2-7 mars kl 11-16

Visste du att drakar har rötter? Hur ser en drakrot ut? Följ med på en magisk resa till underjorden och titta på kinesiska drakar och skapa din egen drakrot. Konstnären Torsten Jurell intar museets ateljé och skapar drakrötter med alla barn. Vi gör skulpturer i trä med pärlor, papper och alla möjliga spännande material. Kom till ateljén och låt fantasin spela fritt! Varje dag har vi barn- och familjevisning på tema drakarSportlov på Östasiatiska museet och drakrötter!

Passar alla åldrar. Materialkostnad 20 kr.

Familjevisning- Kinesiska drakar -  tis-sön 2-7 mars kl 11 & 13

Följ med på en förtrollande visning om djur i fantasi och verklighet. Det blir en upptäcktsfärd bland fabeldjur och drakar som älskar pärlor och kan flyga. Hur ser en drake ut? Hur rör den sig? I ateljén målar vi drakar med flödande färger.

Materialkostnad 20 kr, biljett löses i entrén.

Möt också museet i Kungsträdgården - ons - tors 3-4 mars kl 12-15

Möt oss även i sportlovsbyn i Kungsträdgården. Där trycker vi indiska gudar och mönster på tyg med våra handgjorda blocktryck från Indien. Ta gärna med en T-shirt att trycka på!
Samarbete med Kungsträdgården Park & Evenemang AB.

TORSTEN JURELL - GODA NYHETER FRÅN UNDERJORDEN

Vårens utställning på Östasiatiska museet - 13 februari - 9 maj

Goda Nyheter från Underjorden! är en myllrande utställning där Torsten Jurell inspirerats av samtid och tradition i den kinesiska konsten, den asiatiska konsten, ett resande i allmänhet i tid och rum, på museer och i tunnelbana…

I utställningen tar Jurell med besökaren på en resa i underjorden. Här möter ni bla den kärlekstörstande Kackerlacksflickan vars öde sammanfattas i en svit bilder. I sina resor i det stora och det lilla har Jurell inspirerats av det betydelsefulla och det till synes obetydliga.

I underjorden formar Jurell en budbärare och en drakrot. I ”Teater Tre Taihustenar” ges föreställningen ”Sista ordet” – ett drama i en akt med två marionetter och ett högtalartorn. I taket svävar Turbinkotletter i brons och aluminium likt väldiga tibetanska bönekvarnar.

Allmänna visningar:  Goda nyheter från underjorden!

Söndagar kl 15 - 14 feb - 7 mars, tisdagar kl 18 – 23 feb & 9 mars

Möt Torsten Jurell som visar sin konstutställning med inspiration från dagens Kina.

Museientré 60 kr. Ingen föranmälan.

Kontakt program: Petri Tigercrona, petri.tigercrona@ostasiatiska.se

Vänliga hälsningar