Eurovip Mobile Services AB

Sportsponsors dotterbolag Splashi lanserar tillsammans med Kuponginlösen idag sajten kupong.se

Pressmeddelande   •   Mar 24, 2006 09:26 CET

Kupong.se innebär startskottet i Sverige för digitala rabattkuponger som laddas ner i mobil-telefonen. Kupongerna visas upp i butikskassan via mobilens display och rabatten dras direkt vid köpet.

- Vi vet av dom tester vi har gjort att det här är en tjänst som man efterfrågar i marknaden, framförallt dom yngre vill se erbjudanden som är kopplade till mobilen, som liknar en plånbok i större utsträckning idag, säger Pontus Ellefsson VD för Kuponginlösen AB till ekonominyheterna på TV4 idag.

- Det görs idag cirka 5000 kampanjer per år inom Svensk dagligvaruhandel och det är klart att de stora företagen är intresserade av att nå sina kunder på ett snabbare och mer kostnadseffektivt sätt, säger Jan Sjödin Vd Sport Sponsor AB.

Först ut på banan med mobila rabattkuponger är Aftonbladet och Månpocket. Rabattkupongerna kan laddas ner till mobilen från www.kupong.se och sedan lösas in i Pressbyrån och 7-elevens butiker. Tekniken för hanteringen sköts av Sportsponsors dotterbolag Splashi Nordic AB.

Artikeln nedan är hämtad från tidningen Resumé (8 febr 2006) och skriven av Magnus Örvell. Artikeln beskriver marknadens förväntningar på mobiltelefonen som marknadsföringsverktyg.

Coca-Cola i England spådde nyligen att marknadsföring i mobilen har potential att bli ett mer kraftfullt annonsmedium än TV. Inom något decennium tror de att hälften av deras marknadsföringsbudget kommer att gå i mobilen.

- Mobil marknadsföring är superintressant. I vår viktigaste målgrupp 15- till 30-åringar har alla en mobil i fickan. Mobilen lämpar sig för interaktivitet och mobil marknadsföring kommer att bli en naturlig del av marknadsmixen, säger Fredrik Syrén, country manager på Coca-Cola Sverige.

- Att Coca-Cola säger så är en kraftig signal. När de stora bestämmer sig för någonting så brukar det bli en självuppfyllande profetia. Gentemot webben har mobilen fördelen att kommunikationen blir mer riktad och personlig om det används på rätt sätt, säger Michael Dahlén, docent i marknadskommunikation, på Handelshögskolan.

För ytterligare information, kontakta:
Jan Sjödin, Vd, Sportsponsor AB. Tfn: 044-590 51 50, 0708-97 00 50, e-post: jan.sjodin@sportsponsor.se
Pontus Ellefsson, Vd, Kuponginlösen AB. Tfn: 08-588 340 04, 070-734 40 04, e-post: pontus.ellefsson@kuponginlosen.se

www.kupong.se
www.sportsponsor.se
www.splashinordic.com
www.kuponginlosen.se
Om Sportsponsor AB
Sportsponsor AB utvecklar nya intäktsmodeller anpassade för ideella föreningar och organisationer. Föreningskortet är ett nytt bonuskort som lanserades under andra halvåret 2005 och som ger Sveriges ideella föreningar och hjälporganisationer som Svenska Naturskyddsföreningen och Röda korset extra intäkter. De butiker och företag som är anslutna till Föreningskortet lämnar bonus på köpesumman och kortinnehavaren bestämmer själv vilken förening eller organisation som den skall tillfalla. Dotterbolaget Eurovip, som förvärvades i oktober 2005, är en ledande leverantör av system för marknadskommunikation. Genom kundlojalitetsprogrammet Daylight kan butiker kommunicera individuella kampanjer och anpassade erbjudanden till sina medlemmar med till exempel e-post, DR och SMS.

Om Splashi Nordic AB
Splashi Nordic AB levererar mobil underhållning som ringsignaler, bilder och spel och har sedan bildandet 2004 hunnit bli en populär ungdomsportal för kostnadsfri nedladdning till mobiltelefoner. Splashi erbjuder också olika former av marknadsföringstjänster för företag, till exempel genomförande av marknadsundersökningar via mobiltelefon, och en plattform för hantering av digitala värdekuponger. Splashi Nordic AB har ett samarbetsavtal med Kuponginlösen AB om inlösen av elektroniska värdekuponger.

Om Kuponginlösen AB
Kuponginlösen erbjuder sina kunder säkra lösningar inom värde- och informationshantering med inriktning på clearing av rabatt-kuponger och andra värdebärare innefattande betalningsförmedling samt datafångst av information från olika dokument. Varje år hanteras mer än 80 miljoner transaktioner i cirka 5 000 kampanjer mellan 370 märkesvaruleverantörer och 8 800 butiker inom svensk handel. Kuponginlösen AB grundades 1968 av DLF, Dagligvaruleverantörers Förbund.