Coop Fastigheter AB

SPP och KF Fastigheter bildar gemensamt fastighetsbolag

Pressmeddelande   •   Dec 22, 2009 09:00 CET

SPP Livförsäkring AB och KF Fastigheter bildar ett fastighetsbolag som bara ska erbjuda klimatneutrala handelsfastigheter, Handelsbodarna i Sverige Fastighets AB. Målet är att bli Sveriges mest miljövänliga fastighetsbolag för handelsfastigheter.

Handelsbodarna i Sverige Fastighets AB:s vision är att projektera, bygga och äga Sveriges mest hållbara handelsfastigheter för dagligvaror genom att alltid ligga i framkant inom miljö, energieffektivitet och klimatarbete. Genom att samarbeta tätt med hyresgästerna, avseende lokalisering, materialval och energiförbrukning, är målet att underlätta för konsumenter och besökare att ställa om till en hållbar livsstil. Målet är att man inom tre år ska förvalta klimatneutrala och miljövänliga fastigheter till ett värde av totalt 2 miljarder kronor.

– Investeringen är helt i linje med SPPs investeringsstrategi. Genom Handelsbodarna gör vi en ansvarsfull investering som bidrar till en hållbar utveckling utan att ge avkall på avkastningen till SPPs kunder, säger Tomas Svensson, investeringschef på Storebrand Eiendom.

Det gemensamma bolaget Handelsbodarna i Sverige Fastighets AB förvärvar sex stycken handelsfastigheter om totalt cirka 30 000 kvadratmeter uthyrbar yta i Syd- och Mellansverige av KF Fastigheter. Huvudsaklig hyresgäst är Coop och överenskommet fastighetsvärde uppgår till 392 mkr. Parterna har samtidigt tecknat en avsiktsförklaring om förvärv av ytterligare två fastigheter, som beräknas tillträdas under 2011.

– Vi har länge sökt en partner för en finansieringsmodell som skapar förutsättningar för den offensiva satsning på nya butiksetableringar som vi gör tillsammans med vår uppdragsgivare Coop. I SPP har vi hittat en långsiktig och finansiellt stark samarbetspartner. Glädjande är att SPP också delar vår syn på det hållbara samhället, säger Bernt-Olof Gustavsson, VD för KF Fastigheter.

Newsec Corporate Finance har varit rådgivare åt KF Fastigheter i transaktionen. SPP har biståtts av Advokatfirman Vinge samt Jones Lang LaSalle.

För ytterligare upplysningar vänligen kontakta:
Bernt-Olof Gustavsson, VD för KF Fastigheter AB. Telefon 070-658 25 70.
Tomas Svensson, investeringschef Sverige, Storebrand Eiendom. Telefon 070-558 52 25

KF Fastigheter äger, förvaltar och utvecklar attraktiva och lönsamma handelsplatser, ca 500 000 kvadratmeter butiksyta med ett marknadsvärde på nära 6 miljarder kronor. När vi utvecklar och bygger handelsplatser utgår vi alltid från lokala behov och förutsättningar - för att skapa nytta för samhälle, handel och konsumenter. Mer information på www.kff.se