Piratpartiet

Spridningskollen hotar privatpersoner med bluffakturor

Pressmeddelande   •  Sep 02, 2016 07:02 CEST

Spridningskollen, ett initiativ som bedrivs av ett dotterbolag till den Tyska förlags- och mediakoncernen Bertelsmann, gick nyligen ut med att man kommer inleda en jakt på privatpersoner som påstås ha laddat upp upphovsrättsskyddat material illegalt. De planerar att skicka ut kravbrev där man uppmanas betala 2000:- för att slippa dras in i en rättslig process.

Piratpartiet ställer sig starkt kritiskt både till de metoder som Spridningskollen använder sig av, bland annat rent systematisk massavlyssning via ett tyskt företag, samt deras direkt felaktiga påståenden om de uppgifter man ämnar begära ut från internetleverantörer.

Det sistnämnda är särdeles intressant, då Spridningskollen själva framställer det som att man bara behöver “stämma av” med respektive internetleverantör för att få ut abonnemangsuppgifter knutna till en IP-address. I själva verket är den här typen av uppgifter, enligt PTS egna riktlinjer, belagda med tystnadsplikt, vilket innebär att enbart polis, domstol och vissa myndigheter får begära ut dessa uppgifter, när misstanke om brott föreligger. Hur de ämnar få ut dessa uppgifter, utan att sätta igång en rättsprocess från första början förblir ett frågetecken, då de själva ej har mandat att begära ut dessa uppgifter på egen hand, så som de försöker göra gällande.

Synar man det Spridningskollen själva påstår, blir det tydligt att de antingen jobbar med olagligt tillförskansade uppgifter, eller helt enkelt chansar och skickar ut betalningskrav på måfå, något som givetvis inte heller är lagligt.

Piratpartiet uppmanar alla som får ett ersättningskrav från Spridningskollen att omgående polisanmäla detta som bluffaktura, samt att bestrida kravet omedelbart.

Om Piratpartiet

Piratpartiet är ett svenskt, politiskt parti som grundades 2006. Partiet har sedan starten fokuserat på integritet, kultur och kunskap och svarar på de nya frågor som de gamla partierna ännu inte förstått att de måste ställa.

Idag finns det aktiva Piratpartiet i över 50 länder runtom i världen, med folkvalda representanter i EU-parlamentet, i isländska riksdagen, på delstatsnivå i Tyskland och på lokal nivå i Österrike, Kroatien, Tjeckien, Frankrike, Tyskland, Island, Nederländerna, Spanien och Schweiz.

Magnus Andersson, partiledare
partiledare@piratpartiet.se - 070 575 74 78