Piratpartiet

Spridningskollen lägger ned efter massiv kritik

Pressmeddelande   •   Okt 31, 2016 13:07 CET

Spridningskollen, ett projekt med syfte att under hot om stämning fakturera individer som misstänks för fildelning, lägger ned. Detta efter massiv kritik från bland andra Piratpartiet och bredbandsleverantören Bahnhof.

"Det här visar hur stora bolag kan slås ned av ideellt fotarbete när folket verkligen vill", säger Piratpartiets partiledare Magnus Andersson. "Spridningskollen var ett rent maffiaprojekt vars affärsidé gick ut på att skicka ut smutsiga bluffakturor. Att de lägger ned är en stor demokratiskt vinst."

Gothia Law som drev Spridningskollen säger på projektets hemsida att de lyckats minska den illegala fildelningen, ett påstående som Piratpartiet hävdar att det inte visats något stöd för. Enligt Gothia Law läggs Spridningskollen ned "då lagstiftning och opinion skiljer sig åt på ett markant sätt".

"Det här är en av flera framgångar piratrörelsen nått på senare tid", säger Magnus Andersson. "Senast i lördags kunde vi fira att vårt systerparti på Island blivit näst största parti i parlamentet, och nu det här. Det är verkligen dags att ta fram champagnen."

Om Piratpartiet

Piratpartiet är ett svenskt, politiskt parti som grundades 2006. Partiet har sedan starten fokuserat på integritet, kultur och kunskap och svarar på de nya frågor som de gamla partierna ännu inte förstått att de måste ställa.

Idag finns det aktiva Piratpartiet i över 50 länder runtom i världen, med folkvalda representanter i EU-parlamentet, i isländska riksdagen, på delstatsnivå i Tyskland och på lokal nivå i Österrike, Kroatien, Tjeckien, Frankrike, Tyskland, Island, Nederländerna, Spanien och Schweiz.

Magnus Andersson, partiledare
partiledare@piratpartiet.se - 070 575 74 78