Svenska Kanotförbundet

Sprintstjärna utmanar världseliten på maraton VM!

Pressmeddelande   •   Okt 14, 2005 14:31 CEST

Vår svenska sprintstjärna, Sofia Paldanius från Jönköping, med färskt EM silver på K1 1000m i bagaget gör i morgon debut på maraton VM i Perth. Sofia har haft en mycket framgångsrik sprintsäsong och rapporterar nerifrån Australien att formen håller i sig. Hon kommer att ställas mot ett rutinerat och meriterat startfält som har lång erfarehet av grenen och flera VM-medaljer. Största favoriten till guldet på den 28,8km långa banan är flerfaldiga världsmästaren.

Anna Hemmings från Storbritanien. Sofia som är ny i grenen har haft bråda dagar nere i Perth för att trimma in lyften, lära sig taktiken, dricka sytemet och bansträckningen. Lyft är specifikt för maratongrenen då de aktiva ska upp och löpa med kanoten på land för att sedan paddla vidare. VM i Perth avgörs på en varvbana där 4 varv á 7,2km med ett lyft per var ska avverkas. Sofias chanser till en framskjuten placering är goda. Hon har snabbeten och förmågan att växla tempo som sitt starkaste vapen vilket inger stor respekt i det annars uthålliga startfältet. Finns hon med i klungan inför spurtstriden kan allt hända. På herrsidan har K2 paret med Magnus Siverbrant och Henrik Lemel fina chanser till en framskjuten placering. De har bla en 5:e plats från maraton EM i juli med sig och formkurvan har varit stigande den senaste tiden. Det andra K2 paret utgörs av Mikael Westlén och Niklas Andersson. På K1 sidan ställer Sverige upp med två unga wildcards Erik Gustafsson och Jacob Holst. Dessa har haft en fin utveckling under året och är sugna på att skrälla. På juniorsidan har Sverige goda chanser på K1 damer med Emma Andersson samt K2 herrar med Emmil Pennsäter och Björn Granstedtom som samtliga har ett WC-guld på distansen sedan tidigare i sommar.

Tävlingsupplägg
Lördag fm: K1 juniorer damer med Emma Andersson, Huskvarna KK.
Lördag em: K1 seniorer herrar med Jacob Holst, Eskimå KK och Erik Gustafsson, Vaxholm
K1 seniorer damer med Sofia Paldanius, Jönköping
Söndag fm: K2 juniorer herrar med Emil Pennsäter, Lödde & Björn Granstedt, Näset
Söndag em: K2 seniorer herrar med Magnus Siverbrant & Henrik Lemel, Malmö samt Mikael Westlén, Vaxholm & Niklas Andersson, Huskvarna