Riverbend´s Square dancers

Squaredansfest i Arboga 30:e året i rad!

Pressmeddelande   •   Dec 22, 2013 22:23 CET

Squaredansfest i Arboga 30:e året i rad!

Till Arbogadansen den 4 januari 2014 i Sturehallen, Arboga kommer två av Sveriges mest erfarna callers Ingvar Pettersson och Tomas Hedberg. Ingvar Petterson var caller redan på den allra första Arbogadansen. Det är tretionde året i rad som squaredansare från hela Mellansverige kommer till Arboga i början av januari för en danskväll med mycket dansglädje.

Callern viktig

I squaredans är callern mycket viktig. Det är callern som bestämmer vilka tidigare inlärda turer ”call” som ska utföras och i vilken ordning de ska utföras. Beroende på callerns skicklighet och inställning kan dansen bli mjuk och avslappnande eller en tuff utmaning som kräver 100% koncentration.

Årets callers heter Ingvar Pettersson och Tomas Hedberg. Båda är bosatta i Örebro och är mycket erfarna callers. För Ingvar Pettersson var den allra första Arbogadansen ett av de första stegen mot en bejublad callerkarriär både i Sverige och utomlands. Ungefär samtidigt som Ingvar började sin karriär i Örebro började Tomas Hedberg sin karriär i Stockholmstrakten. Även han blev en mycket populär caller som är välkänd både i Sverige och utomlands.

Arbogadansen

De 29 senaste åren har det dansats squaredans i Sturehallen Arboga i början av januari. Den 4 januari 2014 är det dags igen för Arbogadansen, med ett stort antal besökande dansare från hela Mellansverige.
Bortsett från de allra första åren, då squaredansverksamheten var en del av Arboga Folkdansgille, har föreningen Riverbend’s Square Dancers stått som arrangör för denna dansfest. Redan första året var deltagarantalet betydligt högre än förväntat. Därefter ökade antalet varje år för att nå sin kulmen 1990 med närmare 700 dansare. Genom åren har dansen hittills besökts av totalt cirka 9000 dansare.
Hela tiden har dansens främsta målgrupp varit de nya dansarna som just avslutat sin första termin i en squaredanskurs. Många av dagens erfarna dansare berättar om Arbogadansen som sin första dans, där de blev fast för squaredans som hobby. En del av dem är trogna besökare på Arbogadansen år efter år. Några av klubbens egna dansare har varit med vid alla 29 tidigare tillfällena. Årets dans kommer bli en kväll med tuffa utmaningar för de erfarnaste dansarna. Samtidigt blir det den första danskväll utanför egna klubben, med betoning på dansglädje, för nya dansare från squaredansklubbar i omgivningen. Totalt räknar klubben med att det kommer ungefär 200 dansare. Tre squaredansshopar kommer också med sina butiker, med kläder, skor och annat för squaredans.

Som vanligt är allmänheten välkommen att gratis, titta på dansen. ”Du som är nyfiken på squaredans hälsas som vanligt välkommen att besöka dansen klockan 14 –21. Köp dig en fika om du vill, och slå dig ner och njut av ”skådespelet", hälsar dansens samordnare Torbjörn Lindström.

Squaredans internationellt spridd
Squaredans bygger på att man lär sig ett antal internationellt standardiserade dansturer som kallas calls. Dessa kan kombineras på ett stort antal sätt. Man lär sig inte hela danser som i vanlig folkdans, utan de olika turerna kombineras olika för varje gång som man dansar. En dansledare, caller, ropar ut de olika turerna och alla squarer (grupper med 8 dansare) gör samma sak samtidigt utan att i förväg veta vad som kommer hända. I Sverige finns ca 130 squaredansföreningar. Internationellt är sqaredansen spridd i bland annat, större delen av Europa, Australien, Nya Zeeland, Japan, Kina och naturligtvis Nordamerika som den härstammar ifrån.

Riverbend's Square Dancers är en ideell förening med säte i Arboga.

Föreningens syfte är att bedriva kurser i squaredans, arrangera squaredansarrangemang och verka för fler får kännedom om squaredans, och få ta del av det kamratskap och glädje squaredansen skapar.