SSAB

SSAB fortsätter satsningen på kylda stål

Pressmeddelande   •   Feb 10, 2010 09:04 CET

SSAB har beslutat återuppta projektet med en ny avancerad härdlinje för grovplåt i Mobile, Alabama. Dessutom har beslut tagits om att bygga en färdigställningslinje vid SSABs plate center i Kunshan, Kina. Totalt handlar det om investeringar på 2,2 miljarder kr.

Härdlinjen i Mobile är en del av det stora investeringsprogram som presenterades i augusti 2008. Efter en översyn av programmet har beslut tagits att genomföra investeringen i Mobile i en begränsad omfattning. Den nya härdlinjen kommer att öka kapaciteten för kyld grovplåt med ca 200 kton.

– Investeringen är en viktig del i vår strategi att vara den globala ledaren inom kylda stål, säger koncernchefen Olof Faxander.

– Vi breddar vårt produkt- och serviceerbjudande på hemmamarknaden i Nordamerika och vi skapar förutsättningar för att tillgodose behoven hos SSABs globala kunder, säger David Britten, chef för SSAB Americas.

Vid SSABs anläggning i Kunshan, som invigdes 2007, finns lager och utrustning för skärning av plåt. Nu byggs en färdigställningslinje för att kunna hantera ytterligare leveranser av grovplåt från Mobile och Oxelösund.

– Investeringen i Kunshan innebär större flexibilitet, kortare ledtider och att vi kan ge ett bättre erbjudande till våra kunder, säger Martin Pei, chef för SSAB APAC.

I Borlänge fortsätter arbetet med att etablera en härdkapacitet för kyld tunnplåt.

Den nya härdlinjen i Mobile (QL6) beräknas vara i produktion under första halvåret 2012. Som en del i projektet byggs också en VTD-anläggning (Vacuum Tank Degasser) som beräknas vara klar under första halvåret 2011. Färdigställningslinjen i Kunshan kommer att vara i drift under första halvåret 2011.

För ytterligare information, var vänlig kontakta:
Helena Stålnert, informationsdirektör, Tfn: 08 - 45 45 734
Catarina Ihre, Investor Relations, Tfn: 08 - 45 45 729

SSAB är en världsledande leverantör av höghållfasta stål. SSAB erbjuder produkter, utvecklade i nära samarbete med kunderna för att skapa en starkare, lättare och mer hållbar värld.

SSAB har 8 700 anställda i över 45 länder och har produktionsanläggningar i Sverige och USA. SSAB är noterat på NASDAQ OMX Nordic, Stockholm.