SSU

SSU kräver att regeringen sänker momsen på miljöbilar

Pressmeddelande   •   Mar 20, 2006 08:41 CET

Idag är miljöbilar mycket dyrare än vanliga bensin- och dieselbilar. För att kunna få en rejäl omställning så att fler kör miljöbilar måste momsen sänkas på miljöbilar så att dessa blir billigare. SSU kräver därför att momsen på miljöbilar sänks till den lägsta momssatsen på 6 procent.

Miljöbilar släpper ut cirka en femtedel så mycket koldioxid som en vanlig bensindriven bil och därför bör också momsen på miljöbilar vara en femtedel av vad den är på vanliga bilar.

- Alla har inte råd att vara miljömedvetna eftersom det är en kostnadsfråga idag. Men så ska det inte behöva vara. Här har vi politiker ett stort ansvar att se till så att de miljövänliga alternativen också är de billigaste, säger Anna Sjödin förbundsordförande i SSU.

- Vi tänker nu driva den här frågan i alla sammanhang under den kommande valrörelsen och kräver att miljöministern och regeringen tar till sig av detta, avslutar Sjödin.

Förslaget innebär att SAABs miljöbil 95 Bio Power skulle kosta cirka 52 000 kronor mindre än vad den gör idag, eller 44 000 kronor mindre än den bensindrivna varianten av samma typ. För Volvos miljöbil, S 60 med biogasmotor, skulle priset minska med cirka 51 000 kronor och göra den 21 000 kronor billigare än den bensindrivna varianten.

För mer information kontakta pressekreterare Peter Skeppström, 070-592 60 38

Mer information finns att få på www.ssu.se