WCM Consulting AB

St Eriks satsar på 5S och operatörstillsyn

Pressmeddelande   •   Dec 10, 2015 15:21 CET

St Eriks AB har höga ambitioner i sitt förbättringsprogram och har vid betongfabriken i Uppsala därför beslutat införa 5S och operatörstillsyn. Som partner i arbetet har man valt WCM Consulting AB.

5S är ett system för ordning och renlighet som införs i fem steg enligt en metodik som från början utvecklades i Japan. Operatörstillsyn innebär att operatörer på ett genomtänkt sätt involveras mer i driftsäkerhetsarbetet.

-Genom att införa 5S och operatörstillsyn säkerställer vi en hög renlighetsnivå, att var sak är på rätt plats och att allt fungerar som tänkt. Detta kommer att förbättra såväl säkerhetsnivå som driftsäkerheten. Dessutom tror vi att trivsel och motivation kommer att öka eftersom all personal kommer att involveras i förbättringsarbetet, säger Peter Strömberg, fabrikschef vid St Eriks i Uppsala

5S kommer att införas stegvis i alla avsnitt av fabriken. När ett avsnitt är klart med 5S går man vidare och inför operatörstillsyn vid samma avsnitt.

-Vi har valt WCM Consulting AB med Oskar Olofsson som konsultstöd i arbetet eftersom vi gillar upplägget de föreslog, berättar Peter. Vi vill kunna komma framåt snabbt men samtidigt bygga upp en egen kompetens för att kunna vidareutveckla och förvalta metodiken. Vi får hjälp med utbildning, planering och införande av arbetssätten vid det första avsnittet, men sedan driver vi arbetet själva i de andra avsnitten med enbart stöd från sidan vid behov.

WCM Consulting AB är ett konsultföretag som erbjuder stöd att införa Lean och World Class Manufacturing genom handledarutbildningar, coachning och chefstöd