Fackförbundet ST

ST kommenterar ny GD för Försäkringskassan

Pressmeddelande   •   Okt 08, 2004 11:59 CEST

- Det blir ingen smekmånad – det är hårt arbete som väntar. Här behövs en person som kan skapa allianser och ena två tidigare organisationer med inbördes spänningar. Det är oerhört viktigt att Curt Malmborg lyckas entusiasmera och stimulera personalen på ett sätt som legitimerar bildandet av den nya myndigheten, säger Annette Carnhede, STs förbundsordförande om regeringens val av generaldirektör för den nya myndigheten Försäkringskassan, som bildas av landets försäkringskassor och Riksförsäkringsverket vid årsskiftet.

- Uppdraget som generaldirektör för den nya myndigheten Försäkringskassan är en oerhört viktig och strategisk post, både för medborgarna och de anställda, konstaterar Annette Carnhede.

- Det är av stor vikt att Curt Malmborg direkt kan gå in i det omställningsarbete som personalen redan har påbörjat. Det kan inte vänta till årsskiftet. Det är viktigt att övergången då går så smidigt som möjligt, säger Siv Norlin, avdelningsordförande i ST inom Försäkringskassan.

För mer information, välkommen att kontakta:
- Annette Carnhede, förbundsordförande, ST, tel 070 641 12 15
- Siv Norlin, avdelningsordförande, ST inom Försäkringskassan, tel 070 662 12 93
- Lennart Engquist, ombudsman, ST, tel 070 681 19 23
(pressekreterare Lena Gennemark Edsbäcker, tel 070 314 52 73)

ST – fackförbundet för oss som valt att arbeta på statens och medborgarnas uppdrag. ST har ca 100 000 medlemmar inom statliga myndigheter, verk, bolag, statsunderstödda stiftelser och försäkringskassor. Den 13 november 2003 bytte förbundet namn till Fackförbundet ST. Prenumerera på STs pressmeddelanden! Anmäl dig under "Press" på www.st.org