Stå upp mot förtrycket av kurder i Syrien!

Pressmeddelande   •   Feb 10, 2011 15:51 CET

Under de senaste veckorna har vi kunnat följa hur folket i land efter land i Mellanöstern och Nordafrika har gått ut på gatorna för att kräva sina mänskliga rättigheter. I Syrien styr idag en av regionens mest auktoritära regimer. De mänskliga rättigheterna är kraftigt inskränkta och godtyckliga arresteringar, tortyr och förföljelser är vanligt förekommande för dem som vågar trotsa regimen. En av de grupper som drabbats synnerligen hårt av regimens förföljelser är landets kurdiska minoritet.

12 februari arrangerar Kurdocide Watch-CHAK en konferens om mänskliga rättigheter i Syrien och Kurdernas situation i landet på ABF-huset i Stockholm. Hans Linde, riksdagsledamot och utrikespolitisk talesperson för Vänsterpartiet, är en av talarna.

- Förtrycket av kurderna i Syrien riktas mot de modiga enskilda individer som vågar stå upp mot regimen, men också mot kurderna som folk. Kurderna är systematiskt diskriminerade, många förvägras medborgarskap och har inte samma tillgång till utbildning, arbetstillfällen, sjukvård och andra rättigheter som syriska medborgare, säger Hans Linde. Omvärlden måste nu bryta tystnaden om förtrycket av kurderna i Syrien!

Hans Linde har också uppmärksammat situationen för kurderna i Syrien i en interpellation till utrikesminister Carl Bildt. Interpellationen kommer att besvaras 15 februari.

- De folkliga revolterna i Egypten och Tunisien visar på behovet att ompröva relationerna till regionens förtryckarstater. Jag vill ha tydliga besked från Carl Bildt om vad Sverige och EU kommer göra för att koppla alla former av samarbete med Syrien till tydliga krav på respekt för de mänskliga rättigheter, avslutar Hans Linde.

För mer information:

Hans Linde, Riksdagsledamot och Utrikespolitisk talesperson Vänsterpartiet 0702-900740

Hediye Güzel, pressekreterare 070 306 6603