SSAB

Stålpris väcker intresse för Sverige - företag från hela världen kommer till prisutdelning i Stockholm

Pressmeddelande   •   Nov 23, 2006 11:40 CET

Text och digitala bilder finns att hämta på www.ssabtunnplat.com

Korea, USA, Italien, Tyskland, Spanien, Sydafrika och Kanada. Listan över de länder som representerats i konstruktionstävlingen Swedish Steel Prize kan göras lång. Under de åtta år som tävlingen arrangerats har Sverige gästats av en rad olika utländska företag. Bland verkstads- och industriföretag världen över har kunskapen om svenska stålprodukter och Sverige som land ökat, liksom intresset för att komma hit. I år delar sprinterdrottningen Susanna Kallur ut priset på Berns i Stockholm i samband med ett tre dagar långt evenemang präglat av stål och styrka.

Swedish Steel Prize har i det tysta seglat upp som världens främsta konstruktionstävling för företag som nyttjar höghållfast stål, ett material som används allt mer av världens konstruktörer. Tävlingen är instiftad av SSAB Tunnplåt i syfte att stimulera fler att utveckla produkter och konstruktioner i höghållfast stål. Och tävlingen har även ökat såväl kunskap som intresse för att besöka Sverige.

- Sverige är en viktig del i vår profil och vi vill visa våra utländska besökare vad vi har att erbjuda som land och det är något som uppskattas, förklarar Göran Carlsson, divisionschef för SSAB Tunnplåt. Prisutdelningen är höjdpunkten på ett tre dagar långt evenemang som innehåller en rad aktiviteter och varje år är det hundratals utländska besökare på plats. Detta har bidragit till att stärka vår position utomlands och det är också roligt att se hur intresset för Sverige väcks bland alla de som kommer hit.

Swedish Steel Prize är ett internationellt pris som årligen delas ut till det företag som tagit fram den främsta konstruktionen där höghållfast stål ingår. Användningen av höghållfast stål ökar runt om i världen och inom fordonsindustrin utnyttjas stålen ofta till vitala säkerhetsdetaljer.

- Detta märks tydligt vid en genomgång av tidigare vinnare och finalister där flera säkerhetsdetaljer till bilar finns med, berättar Göran Carlsson. Det är ofta bland de här företagen som man hittar de mest avancerade stålen och lösningarna. Många som ser de här produkterna för första gången överraskas ofta av hur starka och lätta de är.

Årets utdelning av Swedish Steel Prize äger rum på Berns i Stockholm på kvällen den 29 november i samband med den fest som avslutar evenemanget. Dessförinnan kommer det under samma dag hållas ett antal inspirationsseminarier med talare som den tidigare italienska fotbollsdomaren Pierluigi Collina, motorstjärnan Tina Thörner, grundaren av ishotellet Icehotel i Jukkasjärvi Yngve Bergqvist och Bjørn-Erik Willoch, idag verksam som internationell affärskonsult och tidigare chef för Capgeminis globala konsultverksamhet. Temat för seminarierna är Strong. Dagarna före prisutdelning och seminarier tillbringas i Borlänge där besökarna bland annat får se ta del av SSAB Tunnplåts produktion som etablerats som världsledande inom avancerade höghållfasta stål och en visning av världsarvsklassade Falu Koppargruva.

- Vi är världsledande på platta starka stål och därför är det naturligt att ha begreppet Strong som tema för årets seminarier, förklarar Göran Carlsson. Alla talarna har på olika sätt visat upp styrka i olika sammanhang och vi räknar med att det blir en mycket spännande dag den 29 november.

Att priset har fått uppmärksamhet utomlands intygas av förra årets vinnare som var det svenska företaget CMT från Skåne.

- Efter att vi vann priset 2005 märkte vi direkt att intresset för våra produkter ökade utomlands, säger Martin Wåhlin, vd på CMT. Vi kommer att bygga ut verksamheten ytterligare och vi har fått en bra draghjälp av Swedish Steel Prize som har högt renommé utomlands. Värdet av priset är mycket stort.

Se bilder i bifogad fil.
Bildtexter:

1) Konstruktionspriset Swedish Steel Prize väcker intresse utomlands. Och det är inte bara det svenska stålet som biter. Besökarnas intresse för Sverige som land är stort.

2) Årets Swedish Steel Prize delas ut av Susanna Kallur.

För ytterligare upplysningar:
Cecilia Dalén
Public Relations Manager
Marketing Communications
SSAB Tunnplåt AB
Mobiltel.: 070 648 80 72
E-post: cecilia.dalen@ssab.com

Tommy Löfgren
Informationschef
SSAB Tunnplåt AB
781 84 Borlänge
Fax: 0243-714 48
E-post: tommy.lofgren@ssab.com

Postadress: SSAB Tunnplåt, 781 84 Borlänge

Fakta om SSAB Tunnplåt AB:
SSAB Tunnplåt, som ingår i SSAB-koncernen, är Nordens största tunnplåtstillverkare och en av världens ledande tillverkare av höghållfast stål. Företaget omsätter 14,2 miljarder kronor och tillverkar cirka 2,6 miljoner ton tunnplåt årligen. Totalt sysselsätts 4 200 anställda.