Kulturdirekt

Stabil av Lars Englund har valts till SAK:s förstapris 2013!

Pressmeddelande   •   Apr 10, 2013 11:00 CEST

Sveriges Allmänna Konstförening (SAK) har den stora glädjen att presentera årets förstapris, exklusivt framtaget av konstnären Lars Englund till SAK:s konstlotteri med dragning 28 november.

Den fantastiska polykroma skulpturen visas för första gången i samband med Lars Englunds vernissage lördagen den 13 april kl 12.00-16.00 på Lars Bohman Gallery, Stockholm. Den som blir medlem i SAK har chans att vinna förstapriset!

Lars Englund (f 1933) har varit verksam som konstnär i över 60 år. Han har ställt ut på bland annat Guggenheim i New York, Venedigbiennalen, Galerie Ileana Sonnabend i Paris och Moderna Museet i Stockholm. Lars Englund har även haft en ansenlig mängd offentliga utsmyckningsuppdrag i Sverige och internationellt och 2010 tilldelades han Bildkonstnärsfondens stora stipendium.

Verket Stabil visas även på SAK:s vinstutställning 15-17 november på Sven-Harrys (Konstmuseum), Stockholm.

Kontakt:
Jennie Fahlström, verksamhetsledare SAK
Jennie.Fahlstrom@konstforeningen.se

www.konstforeningen.se

____________________________________________________________________
Om Kulturdirekt
Kulturdirekt samlar Stockholms fria kulturliv på webben och i Kulturhuset vid Sergels torg. Som medlemsförening är vårt primära syfte är att underlätta mötet mellan Stockholmsregionens kulturarrangörer och kulturkonsumenter. Vi är det fria kulturlivets demokratiska plattform där alla medlemmar, på lika villkor, ska ha möjlighet att exponeras i ett relevant och kvalitativt forum.