Axiell Media AB

Stabil ökning för digital läsning

Pressmeddelande   •   Feb 19, 2016 14:54 CET

Samtidigt som försäljningen av fysiska böcker ökar fortsätter den digitala läsningen att vinna mark i Sverige. Under årets första månad har Elib distribuerat 20% fler e-böcker till återförsäljare jämfört med januari 2015.

Igår, 18 februari, presenterades Svenska Bokhandlareföreningens och Svenska Förläggareföreningens rapport Boken 2016 – marknaden, trender och analyser, som berättar att bokförsäljningen ökat med drygt 3% i Sverige. I den sammanställningen ingår inte försäljningen av digitala böcker eftersom alla aktörer inte redovisar sin försäljning. Här kan statistik från Elib, den ledande distributören av digitala böcker, bidra med en god inblick i försäljningsutvecklingen för den digitala boken.

I januari ökade antalet sålda e-böcker med 20% jämfört med januari 2015. E-böcker i gratiserbjudanden är borträknade; med dessa inräknade vore ökningen 85% i januari. Det genomsnittliga e-bokspriset har minskat något, men förlagens intäkter för e-böcker har ändå ökat med 13% under samma period. Under 2015 såldes 355 200 st e-böcker genom Elib, en ökning på 15% jämfört med 2014.

Det är extra roligt att se att försäljningsökningen via Elib sker samtidigt som bokförsäljningen i stort ökar”, säger Py Söderström, marknadschef på Elib. ”Det framställs ibland som om det skulle pågå ett krig som ska vinnas mellan e-bok och pappersbok, men det verkliga hotet är ett icke-läsande. Boken måste vara lättillgänglig för alla, inklusive i människors vardagliga digitala flöde.

I Sverige har tillväxten varit stadig, men långsammare än i de anglosaxiska länderna där upp till 50% av försäljningen är digital i vissa kategorier. Nu intensifieras de digitala satsningarna i Sverige både hos förlagen och hos andra aktörer, bland annat rapporterade Bonnierförlagen nyligen att ca 10% av deras försäljning nu är digital.

Genom Elib distribuerar 650 förlag över 22 000 e-böcker till bokhandlare, bibliotek och skolor. Under hösten har Elib inlett samarbete med flera nya återförsäljare som erbjuder digitala böcker i olika försäljningsmodeller. Detta har förstärkt förlagens möjlighet att nå ut till ännu fler läsare och göra sina böcker tillgängliga i de digitala kanaler där dagens läsare tillbringar en stor del av sin tid.

Populäraste e-böckerna i handeln 2016

1. Motvind av Dan Buthler och Dag Öhrlund (Lind & Co Förlag)
  2. Öppnas i händelse av min död av Liane Moriarty (Albert Bonniers förlag)
  3. Våt! : Tio sexnoveller som får dig att komma av Malva B. (Mix Förlag)
  4. Det är något som inte stämmer av Martina Haag (Piratförlaget)
  5. Jag lät dig gå av Clare Mackintosh (Lind & Co Förlag)
  6. Charmen med tarmen: Allt om ett av kroppens mest underskattade organ av Giulia Enders (Bokförlaget Forum)
  7. Lögnaren av Nora Roberts (Albert Bonniers förlag)
  8. Fartblinda av Carolina Neurath (Piratförlaget)
  9. Det som inte dödar oss av David Lagercrantz (Norstedts)
  10. Sjuka själar av Kristina Ohlsson (Piratförlaget)

Elib – en del av Axiell Group – är ledande i Norden inom distribution av digitala böcker. Företaget grundades år 2000 och ägs gemensamt av Axiell Group, Bonnierförlagen, Stiftelsen Natur & Kultur, Norstedts Förlagsgrupp och Piratförlaget. Elibs tjänster är öppna på lika villkor för alla förlag, bibliotek, skolor och bokhandlare.