HemQ.se

Städhjälp som julklapp till halva priset - HemQ.se först i Sverige

Pressmeddelande   •   Dec 04, 2009 08:22 CET

I år kan du för första gången ge bort städning i julklapp för halva priset. Det är nu möjligt via företaget HemQ.se som hittat ett sätt för vanliga hushåll att ge bort tjänster som presenter, med full skattereduktion. Även jultomten är avdragsgill, men bara om han också städar, passar barnen eller lagar maten.

Nyhet –hushållstjänst som julklapp

Julstressen väcker drömmar om mera tid för familjen och egna intressen. Vad kan då vara bättre än att ge just tid i julklapp, i form av avlastning i hemmet? Nu lanserar HemQ.se en möjlighet för vanliga hushåll att ge städhjälp och andra tjänster i present. Med det nya husavdraget kan värdet på julklappen dessutom fördubblas.

Skatteverket har gjort tolkningen att det inte är möjligt att få husavdrag för ett normalt presentkort. Men HemQ.se har hittat en lösning som ändå gör avdrag för julklappen möjligt, om den förmedlas som en värdecheck för valfria tjänster på www.hemq.se

- Att ge bort upplevelser i form av fallskärmshopp, vinprovning och liknande har varit populärt i några år nu. Vi är istället stolta över att förmedla en vardagsupplevelse som julklapp. Självklart ska det gå att ge bort städhjälp och samtidigt få full skattereduktion, det har vi löst nu på HemQ.se, säger Göran Gustafsson, VD, HemQ.se.

Topplista årets mest populära hushållstjänster

Intresset för städhjälp och andra hushållsnära tjänster ökar allt mer och skatteavdraget gör att många som tidigare köpt svart väljer vitt. HemQ.se har tagit fram statistik för januari-oktober 2009. De vanligaste tjänsterna med 50 procent skattereduktion är:

1.    Hemstädning

2.    Fönsterputsning

3.    Trädgårdstjänster

4.    Flyttstädning

5.    Barnpassning & läxläsning

6.    Matlagning, egen kock

- Storsäljaren är hemstädning men tjänster som matlagning är på frammarsch. Hushåll som börjat köpa en typ av tjänst kollar ofta vad mer som ger skattereduktion. En vanlig fråga just nu är om jultomten kan hyras för halva priset. Svaret är att det bara är möjligt om han också är exempelvis barnvakt eller kock, säger Göran Gustafsson.

För mer information kontakta Göran Gustafsson på 070-264 44 00 eller goran@hemq.se. Mer information om julklappserbjudandet, www.hemq.se/jul

Om HemQ.se
HemQ.se är en sajt för hushållsnära tjänster och erbjuder ett brett nätverk av lokala kvalitetetssäkrade leverantörer. HemQ.se har en egen kundtjänst och hanterar dessutom all administration runt köpen av tjänster med ett unikt affärssystem. HemQ är även ledande på hantering av löneförmån för hushållsnära tjänster. HemQ.se AB ägs av About Time AB och Almi Investeringsfond Stockholm AB. Se även www.hemq.se