Socialdemokrater för tro och solidaritet

Ställ krav på åtgärder mot barnfattigdomen

Pressmeddelande   •   Jun 22, 2011 08:14 CEST

Barnfattigdomen har kommit att bli ett av de tydligaste tecknen på hur Sverige slits isär och hur orättvisorna ökar. Vi Socialdemokrater för Tro och Solidaritet kräver en ny inriktning på politiken, där barnens rätt till trygghet och utvecklingsmöjligheter ställs före nya skattesänkningar och fortsatta välfärdsförsämringar.

Det är många enskilda, kyrkor och organisationer som scouterna, Rädda Barnen, Majblommans Riksförbund, Bris och Unga Örnar som arbetar aktivt med att synliggöra våra barns livsvillkor och utsatthet i vårt land. Utsatthet är ett vitt begrepp som kan betyda mycket. Man kan vara utsatt för våld av olika slag, man kan vara sjuk och funktionshindrad, man kan vara ekonomiskt utsatt och leva i barnfattigdom. Uppväxten påverkar en människas förutsättningar för hela livet..

För att på ett målmedvetet sätt kunna arbeta mot barnfattigdomen och värdiga livsförhållanden behövs konkreta åtgärder.

Därför behöver våra barn och ungdomar fungerande strukturer med en generell välfärd som omfattar alla barn och ungdomar och deras familjer.

Vi Socialdemokrater för tro och solidaritet anser att Barnkonventionen ska bli svensk lag. Alla myndigheter måste då ta hänsyn till barnperspektivet och följa Barnkonventionen i sin utövning. Exempelvis måste då Kronofogdemyndigheten ta hänsyn till barnens behov innan beslut om vräkning av en barnfamilj tas. Det är ovärdigt att barn ska ställas på bar backe på grund av omständigheter de inte själva har ansvar för.

Vi utmanar kommuner, landsting och regioner att ta fram lokala handlingsplaner där konkreta åtgärder beskriver hur man steg efter steg bekämpar barnfattigdomen och förbättrar livsvillkoren för barn - och ungdomar.

Vi kräver:

•                    Barnkonventionen måste bli svensk lag

•                    Grundnivån för föräldrapenningen och underhållsstödet måste höjas

•                    Nolltolerans mot hemlöshet för barn

•                    En skola som ser och ger stöd åt alla barn

•                    Förskole- och fritidsverksamhet över hela dygnet

•                    Kommunala handlingsplaner för insatser mot barnfattigdomen

•                    Inga extra avgifter för aktiviteter i för- och grundskola

Barnfattigdomen har blivit en allt tydligare bild av hur Sverige slits isär och orättvisorna ökar. Vi vill därför också utmana kyrkor och samfund i vårt land. Kyrkornas två Påskupprop med krav på skydd för asylsökande och i år för en reformerad sjukförsäkring visar på ett folkligt engagemang och politisk vilja att stötta utsatta människor och att protestera mot orättvisor. Vi uppmanar vår rörelses grupper och medlemmar att söka samarbete med kyrkor, moskéer och synagogor i kampen mot barnfattigdomen.

Socialdemokrater för Tro och Solidaritet, Uttalande antaget vid kongressen i Uppsala 17-19 juni 2011

Lars G Linder, förbundssekreterare, presskontakt
lars@broderskap.se

Fria högupplösta bilder på våra personer och arrangemang finns på http://bildbank.broderskap.se