Destination Kalmar

Stämningsfull konsert på Kalmar Stadsfests första dag

Pressmeddelande   •   Aug 08, 2012 14:28 CEST

Imorgon, torsdagen den 9 augusti, drar Kalmar Stadsfest igång! I tre dagar bjuds det på musik, teater, dans och andra aktiviteter på Kalmars gator och torg.

Nytt för i år är en ny scen i Stadsparken, där det på torsdagskvällen kl. 22 hålls en stämningsfull konsert med gruppen Eclipse. Eclipse består av tre unga män, som var för sig har en rad livekonserter och musikalföreställningar bakom sig. När de började sjunga tillsammans märkte de att deras röster kompletterade varandra perfekt.
– Jag tror att det kommer att bli en magisk avslutning på stadsfestens första kväll. Tänk att höra Eclipse fantastiska röster i så vacker miljö. Scenen är byggd vid muren i Stadsparken med Kalmar Slott och Slottsfjärden i bakgrunden, säger Åke Andersson, Destination Kalmar, som är projektledare för Kalmar Stadsfest.

Andra höjdpunkter under torsdagen är RIX FM Festival, som hålls på Stortorget kl. 19–22 och spelningen med Scotts på Larmtorget kl. 19–23. På Larmtorget kommer det under denna tid att finnas en dansbana.

RIX FM Festival har i år med sig Panetoz, Broken Door, Robin Stjernberg, Linnea Henriksson, Frida Amundsen, Ola och Sons of Midnight. Konferencier är Ola Lustig. Redan kl. 13 öppnar RIX FM en upplevelseby på Stortorget med flera olika aktiviteter. Bland annat signerar följande artister skivor: Broken Door kl. 15, Panetoz kl. 16 och Robin Stjernberg kl. 17.

Kalmar Stadsfest hålls torsdag, fredag, lördag den 9–11 augusti.
Hela programmet finns på kalmarstadsfest.se

Destination Kalmar ska i samverkan med näringslivet utveckla, profilera och marknadsföra Kalmar som besöksmål. Bolaget ska även samordna och utveckla evenemangsutbudet i Kalmar, driva turistbyrå- och gästhamnsverksamhet samt i samverkan med Statens fastighetsverk ansvara för verksamheten på Kalmar Slott.