Posten Frimärken

Stämningsfulla sommarfrimärken från Stockholms skärgård

Pressmeddelande   •   Maj 07, 2004 13:38 CEST

Årets sommarfrimärken skildrar Stockholms skärgård som med sina 30 000 öar fascinerar och förför varje sommar. Fotograf Jeppe Wikströms kärleksfulla bilder sträcker sig från den karga ytterskärgården vid Gillöga i öster till Nämdöfjärden i väster.

Stockholms skärgård är vår största skärgård, omsjungen i visor och älskad av både sommargäster och bofasta. Skärgården sträcker sig från Arholma i norr till Landsort i söder. Bland de tusentals öarna med sina skiftande utseenden ryms flera världar. I det yttre havsbandet ligger de karga, obebodda öarna där växtligheten är lågmäld och försiktig. Ett hundratal av öarna är bebodda, en del har kvar ett levande lantbruk, andra består av skogiga hällmarker.

Frimärkena bygger på fotografier av skärgårdsbon Jeppe Wikström.
- Det är fantastiskt att se hur man kan renodla och förtydliga motivet i det lilla frimärksformatet utan att något går förlorat, säger Jeppe Wikström. Frimärket är ju faktiskt mindre än ett fotonegativ. Jag slutar aldrig att fascineras av Stockholms skärgård.

Allra längst ut i havsbandet ligger Gillöga med sitt virrvarr av små öar, låga skär, grund och knappt urskiljbara kanaler. Det är ett populärt ställe för båtburna, trots svårnavigerade vatten.
Stora Nassa i utskärgården har höga klippöar och smala sund. Antalet holmar och kobbar sägs vara lika många som årets dagar, troligen är de betydligt fler. Även stora båtar som ångfartyget Saltsjön kan ta sig hit till glädje för skärgårdsälskare utan egen båt.
Långviksskär är omgärdat av stenar och grynnor. Vid den grunda hamnen ligger den genuina lilla byn med sjöbod, snickarbod, vedbod och nätbod. Långviksskär, med sina 300 öar, kobbar och skär är naturreservat.
Mellan Ingarölandet och Fågelbrolandet i nordväst och Nämdö i sydöst breder den blåa Nämdöfjärden ut sig. Nämdö är en av de större skärgårdsöarna med småbrutet odlingslandskap och såväl bofasta som sommarboende. Frimärket visar vita segel och fyren vid grundet Franska stenarna.

Sommarfrimärkena innehåller även utgåvan Nordiskt ljus med foton av Jeppe Wikström. Frimärkena har graverats av Piotr Naszarkowski. Det nordiska ljuset har inspirerat många målare och författare. Harry Martinsson skrev: "Juni natt blir aldrig av, liknar mest en daggig dag". Inom konstvärlden har det magiska ljuset fått ett eget begrepp, Northern Light, som även används internationellt. Det ena motivet visar en stämningsfull bild från skärgårdsfiske en tidig morgon och det andra visar den gamla Gustav von Heidenstam-fyren vid Svenska Högarna.

Digitala pressbilder finns att hämta på:

Vid frågor kontakta:
Åsa Ivarsson, informatör, tel 08-781 54 96, mobil 070-980 51 41,
e-post asa.ivarsson@pf.posten.se

Fakta om frimärksutgåvan
Utgivningsdag 13 maj

Stockholms skärgård
Förlagorna till frimärkena är fotografier av Jeppe Wikström. Bilderna har originaliserats av Martin Mörck och Gustav Malmfors. Frimärkena är tryckta i fyrfärgsoffset och ges ut i häfte med tio självhäftande frimärken och fyra motiv. Valören är 1:a klass Inrikes brev.

Nordiskt ljus
Förlagorna är fotografier av Jeppe Wikströms som har bearbetats av Gustav Malmfors. Piotr Naszarkowski har stått för gravyrerna. De är tryckta i en färg ståltryck. Frimärkena har två motiv och ges ut i rulle med hundra frimärken. De är avsedda för 1:a klass Inrikes brev.

Med Postens hjälp kan meddelanden och varor levereras snabbt, säkert och kostnadseffektivt. Vi möjliggör mervärden hos våra kunder genom att kombinera fysiska och elektroniska flöden där Postens tjänster också kan integreras i våra kunders verksamhet. Kort sagt är vi experter på allt mellan "Till och Från". Med över 3 000 serviceställen ger vi daglig service till 4,3 miljoner hushåll och 800 000 företag i Sverige. Varje dag hanterar vi cirka 20 miljoner försändelser. Med cirka 40 000 medarbetare och en omsättning på över 24 miljarder kronor är vi en av Sveriges större koncerner. Moderbolag i koncernen är Posten AB (publ) som ägs av svenska staten. Besök oss gärna på www.posten.se