Fältbiologerna

Stämningsfylld manifestation i Ojnareskogen

Pressmeddelande   •   Aug 29, 2012 21:39 CEST

På onsdagen samlades demonstranterna i Ojnareskogen för att manifestera mot avverkningarna som inleddes igår. I hjärtat av skogen där avverkningarna pågår stod demonstranterna med stor banderoller, höll tal och spelade musik på dragspel och fiol. Manifestationen var till stöd för den nationalpark som området fortfarande är planerat att bli. Om kalkbrottet blir verklighet innebär det slutet för en världsunik miljö och med stor risk även Gotlands dricksvatten.

Bilder från demonstrationen hittar du här.

Kampen för Ojnareskogen har pågått i mer än 7 år. Trots att Naturvårdsverket har motsatt sig kalkbrottet med tanke på riskerna för världsunik natur och vatten, trots att området skulle bli nationalpark och trots att kalkbrottet strider mot EU-rätt har nu Nordkalk fått tillstånd att med omedelbar verkan skövla skogen. Ingen kunde riktigt tro att detta skulle gå igenom i ett land som Sverige.

Protesterna har fortsatt under onsdagen och på eftermiddagen samlades alltså demonstranterna till en manifestation till stöd för nationalpark Bästeträsk, mot avverkningarna. Avverkningarna som leds av skogsägarföreningen Mellanskog bryter dessutom mot föreningens policy om att inte avverka nyckelbiotoper, något maskinerna just nu gör i Ojnareskogen.

Först stod demonstranterna vid provbrotten där man avverkade under måndagen. Där spelade man musik med dragspel och fiol, höll tal om nationalparken och höll upp en banderoll med texten ”Nationalpark - nu eller aldrig”. Sedan tågade hela samlingen bort mot området där avverkningarna nu sker till ackompanjemang av ”Ut i vår hage.”

- Lokalbefolkningen som sluter upp i protesterna är oroade och chockade. De kunde inte tro att kalkbrottet skulle få tillstånd, säger Salomon Abresparr, ordförande i Fältbiologerna. Vi kräver att avverkningarna stoppas tills dess att Högsta Domstolen prövat fallet.

- Det här området har alla skydd man kan tänka sig och var dessutom tänkt att bli att nationalpark, ändå exploateras det, säger Alva Snis Sigtryggsson från Fältbiologerna. Att man inte lyssnar på Naturvårdsverket, som expertmyndighet i frågan, är skrämmande. Det är ett stort misslyckande för svenskt miljöskydd. Därför protesterade vi!

Kontakt:

Salomon Abresparr, ordförande Fältbiologerna, på plats i Ojnareskogen
070-8142082

Alva Snis Sigtryggsson, på plats i Ojnareskogen

Senaste om Ojnare på twitter:http://live.twingly.com/ojnare
Ojnare.tumblr.com
Facebook.com/Ojnareskogen

facebook.com/faltbiologerna

twitter.com/faltbiologerna

faltbiologerna.se

Fältbiologerna

Ute i naturen. Inne i miljödebatten.

Fältbiologerna är Sveriges största förening för natur- och miljöintresserade ungdomar.