Gotlands Museum

Ständiga rörelser i vår utsatthet; HELENA ANDREEFF

Pressmeddelande   •   Okt 02, 2012 13:02 CEST

Under oktober månad visar Helena Andreeff utställningen Ständiga rörelser i vår utsatthet  Gotlands Konstmuseum. Det är en poetisk utställning där människan och ett existentiellt innehåll står i fokus. Grafiken som visas är av olika tekniker, såsom etsning i hård- och mjukgrund, akvatnit, carborundum, sockerakvatint, flatbitning i kopparplåt, litografi(stentryck), hög- och djuptryck i collagrafi(kartong) och screentryck. På Almedalsbiblioteket visas även en del av de plåtar som använts i framställningen av trycken.

Helena Andreeff, skulptör, målare och grafiker är boende och verksam på Gotland och i olika projekt runt om i världen. Medlem i Grafikgruppen Visby, som driver Månadens Grafiker, samt galleri invid verkstaden på Ryska Gränd. Andreeff har utfört åtskilliga utställningar och offentliga arbeten. Hon finns representerad i stat och kommun. Hon har varit konstkonsult för Visby Lasarett, och startade Gotlands Konstskola tillsammans med Örjan Ringbom 1985. Helena Andreeff var också en av fyra projektledare för ”Baltic Sculpture 93”. Senast aktuell är hon med skulpturprojekten i Nyteks: Ayanaar och på Strandpromenaden i Visby.

Utställningen visas på Gotlands Konstmuseum perioden 1/10-31/10 2012

Gotlands Museum bildades 22 maj 1875 av Föreningen Gotlands Fornvänner. Då gick museet under namnet Gotlands Fornsal. Fornsalen är idag namnet på det kulturhistoriska museet.