Miljöpartiet de Gröna i Stockholms stadshus

Stäng inte ute Stockholms småföretag från upphandlingar

Pressmeddelande   •   Sep 15, 2010 16:14 CEST

Revisorerna har riktat kritik mot att staden inte tar hänsyn till mindre leverantörer vid upphandling av varor och tjänster. En undersökning visar att det främst är större företag som gynnas. Kommunstyrelsen måste förtydliga för stadens nämnder hur småföretagandet ska främjas, skriver revisorerna.

Revisorerna är även kritiska till hur leverantörers seriositet följs upp. Stadens nämnder upphandlar varor och tjänster för drygt 10 miljarder kronor per år.

- Vi vill att upphandlingarna ska delas upp i flera delar så att småföretag kan delta vid stadens upphandlingar av varor och tjänster. Idag är det främst större företag som har resurser att leverera samtliga varor eller tjänster i ett stort upphandlingsunderlag, säger Yvonne Ruwaida (MP) oppositionsborgarråd.

- Målet med upphandling måste vara att ställa tydliga och uppföljningsbara kvalitets- och miljökrav. Dessutom måste naturligtvis krav kunna ställas på arbetsvillkor och då måste det finnas resurser till uppföljning, resurser som idag saknas, säger Yvonne Ruwaida.

- Stockholms upphandlingspolitik måste bli småföretagarvänlig. Det skapar förutsättningar till många nya jobb ihop med vårt förslag om sänkta arbetsgivaravgifter, säger Yvonne Ruwaida.

Det finns goda exempel på kommuner som lyckats ställa krav vid upphandling på: www.msr.se.

Läs mer om Miljöpartiets syn på upphandling http://www.mp.se/templates/mct_177.aspx?number=193175

MILJÖPARTIET DE GRÖNA I STOCKHOLMS STADSHUS
Ragnar Östbergs Plan 1, 105 35 Stockholm